آر اف و آر اف فرکشنال

امواج رادیو فرکانسی
همزمان با گذشت عمر، پیر شدن اندام ها، بافت ها و سلول ها هم به سرعت انجام می شود، اما از آنجا که پوست انسان آشکار ترین بافت بدن است، آثار پیری در این بافت، واضح تر است و می توان هر روزه آن را نظاره گر بود. به علاوه، پوست اولین سد دفاعی خارجی بدن محسوب می شود و به همین دلیل هر روز در معرض انواع صدمه های فیزیکی و شیمیایی محیطی خارجی و داخلی است پس بیشتر دچار تغییرات ظاهری مانند چین و چروک، لک، خشکی و … می شود.
قسمت هایی از پوست که سبب استحکام پوست می شود از رشته هایی به نام کلاژن و الاستین تشکیل شده است. این رشته ها طی روند پیری و آسیب های محیطی ساختار خود را از دست می دهند و طول آن ها افزایش می یابد. به همین دلیل، شل و بی استحکام می شوند که نمود بیرونی آن ایجاد شلی و چین و چروک در پوست است. برای نوسازی کلاژن، باید کلاژن های قدیمی تخریب و کلاژن های جدید ساخته شود. کلاژن ها انواع متفاوتی دارند که هر نوع در درجه حرارت خاصی شکسته می شود، پس برای نوسازی آن باید انرژی گرمایی را به صورت هدفمند به عمقی از پوست برسانیم که کلاژن در آن قرار دارد تا کمترین آسیب به بافت های اطراف برسد.
عملکرد امواج رادیو فرکانس‌ 
با عبور امواج رادیوفرکانس از یک بافت، با مقاومت آن بافت روبرو شده که در نتیجه انرژی خود را به صورت افزایش دما در آن بافت اعمال می کند. هر چه مقاومت بافت ها در برابر عبور جریان بیشتر باشد، میزان افزایش دما درآن بافت بیشتر خواهد بود و از آنجایی که بیشترین مقاومت مربوط به پوست و بافت چربی است، عبورجریان رادیوفرکانس موجب افزایش دما دراین بافت ها و در نتیجه لیز شدن آن می شود. همچنین افزایش جریان خون و لنف که ناشی از افزایش حرارت دربافت چربی می باشد، موجب کمک به درمان ظاهر پوست پرتقالی سلولیت و خروج چربی ها از طریق سیتم لنفاوی بدن خواهد شد.
انواع امواج رادیوفرکانس مورد استفاده در دستگاهای زیبایی عبارتند از:
• مونو پولار

نسبتا عمقي نفوذ كرده و بنابراين هم پوست و هم بافت چربي زير پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. در این دستگاه ها از یک پلیت به عنوان اتصال به بدن استفاده می کنند.
• بای پولار

در عمق كمتري از پوست (2-4mm) نفوذ ميكند و فقط روي پوست اثر مي گذارد و كلاژن سازي در آن را تحريك مي كند و سبب سفت تر شدن وجوانسازي پوست مي گردد.
دستگاه های RF با استفاده از امواج رادیوفرکانسی عمل می کنند؛ از رادیوفرکوئنسی جهت درمان چاقی (بیشتر سلولیت)، جوانسازی و لیفت صورت، وجراحی های کوچکی نظیر برداشتن خال، انواع زگیل، میخچه، انجام ختنه و برداشتن لیپوم استفاده می‌شود. برای هر یک از این کاربرد ها دستگاه جدا وجود دارد که در ادامه به جزئیات آنها می پردازیم.
دستگاه هایی که در این زمینه کاربرد دارند آراف کوتر و آر اف فرکشنال هستند که آراف فرکشنال دارای هندپیس های متفاوتی می باشد که برای جوانسازی و لاغری استفاده می شوند.
RF کوتر:
استفاده از کوتر روشی کم تهاجمی است که برای درمان ضایعات پوستی سطحی داخل اپیدرم و درم به طور گسترده به کار می رود. الکترو کوتر آراف نسبت به آراف های دیگر تهاجمی تر بوده و به لایه های عمیق تری نفود می کند. الکتروکوتر، که به آن کوتر حرارتی نیز گفته می شود، به فرایندی گفته می شود که در آن جریان مستقیم یا متناوب از طریق الکترود سیم فلزی مقاوم عبور داده و گرما تولید می کند. سپس الکترود گرم شده بر روی بافت زنده اعمال می شود تا به هموستاز یا درجات مختلف تخریب بافت برسد.
دستگاه RF آراف نوعی دستگاه الکتروسرجری با فرکانس بالا است که به علت مکانیسم خاص در برداشت ضایعات و کیفیت بسیار بالای آن جراحی انواع ضایعات پوستی را بدون اسکار انجام می دهد. لذا از این دستگاه برای درمان ضایعات پوستی مانند برداشتن خال و زگیل و کک و مک استفاده می شود.
کاربرد های دستگاه در جراحی زیبایی پوست
برداشتن خال های سطحی پوست
کک و مک
جراحی پلاستیک وزیبایی
جراحی های دندانپزشکی
تگ های پوستی
جراحی های کوچک مثل ختنه
زگیل و برش های پوستی برای ضایعات مختلف پوستی
ویژگی های دستگاه الکتروکوتر آراف:
1- روش کار با دستگاه الکترو کوتر RF ، الکتروسرجری، بسیار آسان است.
2- مجهز به ولوم کنترل فرکانس می باشد که با تغییر آن از 2/8 به 12/6Mhz پزشک قادر است مویرگ های درحال خونریزی را مسدود نماید و با درجه 1/5 کک و مک ها و با درجه 7و8 خال و زگیل را از بین ببرد.
3- همچنین با درجه 1و 2موهای زائد را ریشه کن نماید.
4- پزشک می تواند در الکتروکوتر آر اف دیجیتال با تنظیم ولوم بر روی کانتر دیجیتال قدرت دستگاه را برای عملکرد مورد نیاز مشاهده نماید.
5- دستگاه RF دارای ابزارهای لازم جهت برداشتن خال و زگیل و نیز جراحی های کوچک می باشد ضمناً برای از بین بردن کک و مک ابزار مخصوص همراه دستگاه ارائه میگردد.
6-در هنگام استفاده از این دستگاه می توان از بی حسی ها استفاده کرد.
مزایای کار با این دستگاه
1-به علت نرسیدن موج به لایه های زیرین پوست احتمال اسکار یا هیپو یا هایپرپیگمانتاسیون به شدت کاهش می یابد.
2- کار بر روی پوست بسیار راحت و لذت بخش و با کمترین درد همراه است.
RF فرکشنال
این نوع از آر اف دارای دو مد متفاوت می باشد که یکی برای پوست و رفع نواقص آن بوده و دیگری کویتیشن بوده که برای لاغری و لیفت می باشد.
آر اف دو کار برای پوست شما می‌کند: تحریک کلاژن و فعال کردن فیبروپلازی.
1.تحریک کلاژن سازی
انرژی ناشی از امواج رادیوفرکانسیRF در لایه‌ی درم باعث تحریک تولید کلاژن می‌شود. یک پروتئین مهم ساختاری در بافت پوستی که عامل شادابی، قوام سفت و زیبایی پوست شما است. انرژی امواج رادیویی در لایه درم به گرما تبدیل می‌شود و افزایش دما یکی از عوامل تحریکی کلاژن‌ سازی است.
2. فعال‌کردن فیبروپلازی
فیبروپلازی فرآیندی است که در آن بدن، بافت‌ های فیبروزی را می‌سازد. بافت‌ های فیبروزی باعث تحریک ساخت کلاژن شده و کاری می‌کنند که این رشته‌ های پروتئینی کوتاه‌ تر و مستحکم‌ تر شوند. بافت فیبروز وقتی ایجاد می‌شود که به هر بافت طبیعی بدن آسیبی رسیده باشد. درست مثل بافت ضخیم و زبری که روی زخم ‌های سطحی پوست را می‌ پوشاند. در آر اف فرکشنال به مناطقی از پوست آسیب ‌های انتخابی وارد می‌کنیم تا بافت فیبروزی تشکیل شود. به این ترتیب لایه‌ ی درم ضخیم شده و کلاژن‌ سازی افزایش می‌یابد.
در نسل پیشرفته تر این تکنولوژی که نوع سوزنی آراف فرکشنال است، با هدف کاهش میزان تخریب در درم (بافت میانی پوست) و اختصاصی تر شدن بافت هدف، چندین سوزن ظریف در مساحتی به طور منظم بر سر قطعه ای از دستگاه که روی پوست قرار دارد همزمان و یکنواخت داخل عمق دلخواه از پوست وارد و میزان موثری از انرژی را به بافت منتقل می کنند.
این کار باعث تحریک تولید الیاف کلاژن می شود. سرعت بالا و ظرافت این سوزن ها افزایش نتایج درمان و کاهش قابل توجه درد را در پی دارد. در این روش به علت ایجاد نشدن آسیب در اپیدرم (سطح پوست)، مدت زمان بهبود به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.
کاربردهای آر اف فرکشنال
• لایه‌ برداری و جوان‌ سازی پوست
• لیفت صورت بدون جراحی
و درمان چین و چروک‌ های صورت، چروک دور چشم و افتادگی و شل‌شدگی پوست
• لیفت پوست گردن، رفع غبغب، رفع خط خنده (خطوط کنار بینی)، کاهش چروک‌ های دور لب
• رفع تمام ناهمواری‌ ها و زوائد پوستی: احیا و بازسازی لایه‌ خارجی پوست با آراف فرکشنال که موجب نرم و صاف شدن سطح پوست می‌شود.
• بهبود رنگ و بافت پوست: درمان مشکلات مربوط به بافت پوست و منافذ بزرگ پوست
• رفع زائده‌ های پوستی، آفتاب سوختگی و لکه‌ های پوستی و روشن کردن پوست صورت
• رفع جای جوش و جای زخم
• لیفت و بالا کشیدن پوست در تمام نواحی بدن (غیر‌صورت) مانند گردن، بالای سینه، شکم، بازو ها، ران‌ ها و …
• بهبود ترک‌های پوستی‌
• جوان‌ سازی پوست دست و رفع لکه‌ های قهوه‌ای روی دست
• بهبود رگ‌ هایی که زیر پوست صورت نمایان هستند‌.
مزایای آر اف فرکشنال
• آراف فرکشنال روی تمامی نواحی صورت و گردن انجام میشود.
• میزان حرارت و عمق نفوذ سوزن های دستگاه باید در سطح کنترل شده باشد.
• اگر میزان قدرت کم باشد، پوست لیفت نمیشود و درمان به درستی انجام نمیگیرد.
• اگر میزان قدرت بیشتر از حد باشد، پوست دچار سوختگی میشود.
• در نواحی که مشکل پوست بیشتر است (نواحی که چین و چروک عمیق تر است) قدرت بالاتری نیاز است.
• در نواحی حساس پوست مانند دور لب، دور چشم و پیشانی و نواحی استخوانی باید میزان نفوذ سوزن و قدرت کاهش یابد.
چه کسانی نباید آر اف فرکشنال انجام دهند
• خانم های باردار
• افرادی که فشار خون بالا دارند.
• کسانی که از بیماری دیابت رنج می برند.
• کسانی که به تازگی در معرض نور خورشید پوده و پوستشان شل شده است.
RF کویتیشن
درمان هایی که با این دستگاه انجام می شود بی درد و کم هزینه و همچنین در مدت زمان بسیار کوتاه صورت می گیرد. این دستگاه باعث تولید کلاژن در پوست شده و باعث محکم تر شدن پوست می شود.
این روش می تواند یک راه غیر جراحی برای افرادی باشد که قادر به لاغر کردن خود با استفاده از جراحی، رژیم غذایی و ورزش نیستند و همچنین افرادی که مایل به تغییر شکل و کانتور برخی از مناطق انباشته شده با چربی های مقاوم که به رژیم غذایی و ورزش پاسخ نداده اند، افراد مسن که به دلیل کاهش سوخت و ساز مقدار کاهش چربی کمتری دارند. لاغری و لیفت با دستگاه rf می تواند بی خطر و در عین حال آرامش بخش باشد. دستگاه کویتیشن که با نام های اولتراسوند کویتیشن یا اولتراسونیک کویتیشن نیز شناخته می شود؛ یکی از جدیدترین روش های کانتورینگ بدن و لاغری موضعی است. دستگاه اولتراسونیک کویتیشن یک روش با تهاجم کم و جایگزین لیپوساکشن است که از امواج اولتراسونیک برای تبدیل سلول های چربی به اسید های چرب که راحت تر از بدن دفع می شوند، استفاده می کند. اگر خواهان اندامی سفت و خوش فرم هستین استفاده از دستگاه لاغری کویتیشن می تواند برای شما مناسب باشد. این روش به چندین جلسه ی درمانی نیاز دارد که طی آن نواحی دارای چربی موضعی با امواج فراصوت با فرکانس پایین (که به دلیل کم بودن فرکانس هیچ عارضه ای ندارد) مورد هدف قرار می گیرند. لاغری با کویتیشن برخلاف روش‌های جراحی مانند بای‌پس معده و لیپوساکشن، هیچ جای زخمی را از خود باقی نمی‌گذارد، در اکثر موارد خونریزی، عفونت و درد را به دنبال ندارد و پس از عمل نیازی به استراحت کردن نیست.
دستگاه کویتیشن چیست؟
دستگاه کویتیشن که با نام های اولتراسوند کویتیشن یا اولتراسونیک کویتیشن نیز شناخته می شود. یکی از جدیدترین روش های کانتورینگ بدن و لاغری موضعی است. دستگاه اولتراسونیک کویتیشن یک روش با تهاجم کم و جایگزین لیپوساکشن است. که از امواج اولتراسونیک برای تبدیل سلول های چربی به اسید های چرب که راحت تر از بدن دفع می شوند، استفاده می کند.
اگر خواهان اندامی سفت و خوش فرم هستین استفاده از دستگاه لاغری کویتیشن می تواند برای شما مناسب باشد. این روش به چندین جلسه ی درمانی نیاز دارد که طی آن نواحی دارای چربی موضعی با امواج فراصوت با فرکانس پایین (که به دلیل کم بودن فرکانس هیچ عارضه ای ندارد) مورد هدف قرار می گیرند.
لاغری با کویتیشن برخلاف روش‌های جراحی مانند بای‌پس معده و لیپوساکشن، هیچ جای زخمی را از خود باقی نمی‌گذارد، در اکثر موارد خونریزی، عفونت و درد را به دنبال ندارد و پس از عمل نیازی به استراحت کردن نیست.
نحوه لاغری با دستگاه کویتیشن
دستگاه کویتیشن امواج اولتراسونیک که فرکانس پایین و شدت بالایی دارند (20 تا 40 کیلو هرتز) تولید می کند. در اثر برخورد این امواج با مولکول های آب میان بافتی، حباب های ریزی در اطراف سلول های چربی ایجاد می‎شود. حباب های ایجاد شده تحت تاثیر امواج اولتراسونیک قرار می‎گیرند. سپس فوران شده و با دیوار سلول های چربی برخورد می‎کنند. در اثر این برخورد حباب ها پاره می‎شوند و سبب بیرون ریختن چربی ها و آب درون سلولی یا تری گلیسرید می‎شود. پس از ترکیدن این حباب ها بدن به طور طبیعی این اسیدهای چرب را با مجاری ادرار و سیستم لنفاوی خارج می کنند. این پروسه باعث لاغری با دستگاه کویتیشن می شود.
لاغری با RF در چه ناحیه هایی از بدن مناسب است؟
• شکم
• قسمت های درونی و بیرونی ران ها
• ران و باسن
• غبغب
• بازوها، زانو و مچ پا
تعداد جلسات درمانی مورد نیاز چقدر می باشد؟
جلسات درمان به وزن و توده بدن و اندازه ی دور بدن، تعادل هورمونی بستگی دارد که در افراد مختلف بین ۶ تا ۱۲ جلسه متغیر است.
نتایج استفاده از کویتیشن
نتایج استفاده از کویتیشن آنی است و ماندگاری بالایی دارد. درمان با کویتیشن حدود سی دقیقه طول می‌کشد. اندازه دور بدن اکثر بیماران پس از فقط یک جلسه 2 تا 10 سانت کمتر می‌شود و نتایج پس از هر جلسه بهتر می‌شود. البته نتیجه درمان به موارد زیر بستگی دارد:
ساختار بافت ناحیه تحت درمان، سن، متابولیسم، داروهای مصرفی، تغییرات هورمونی ورژیم غذایی مناسب و افزایش فعالیت بدنی نیز بدون شک موثر است و به حفظ نتایج به دست آمده کمک می‌کند.
خطرات و عوارض جانبی
این روش درمان خطرات کمی به همراه دارد. در مواقعی بیماران ممکن است دچار ناراحتی یا تورم شوند که این موارد قابل درمان هستند.عوارضی که ممکن است افراد با آن مواجه شوند عبارتند از:
• احساس تشنگی
• سر درد ملایمی که چند ساعت پس از درمان شروع می‌شود. دلیل بروز سر درد احتمالاً به آزاد شدن سم از سلول‌ های چربی مربوط می‌شود.
• کم شدن اشتها: بی میلی به پرخوری احتمالاً به سفت و محکم شدن ماهیچه مربوط می‌شود.
ویژگی های آراف کویتیشن
1) کمک به از بین بردن و کاهش سلولیت ها
2) از بین بردن چین و چروک های سطحی
3) کمک به دفع سموم روی سطح پوست
4) افزایش خاصیت ارتجاعی پوست
5) لیفت یا سفت کنندگی پوست
6) مک به از بین بردن و کاهش سلولیت ها
7) از بین بردن چین و چروک های سطحی
8) کمک به دفه سموم روی سطح پوست
9) افزایش خاصیت ارتجاعی پوست
10) لیفت یا سفت کنندگی پوست
11) مناسب برای از بین بردن چربی های صورت و بدن
توصیه‌ های مهم قبل و بعد از درمان
بیماران باید قبل و بعد از درمان حداقل یک و نیم لیتر آب بنوشند و از خوردن نان، برنج و نوشیدنی‌ های کربنات‌دار پرهیز کنند.
تفاوت آر اف معمولی و فرکشنال
محققین در صدد برآمدند که تکنولوژی یا روش انجام رادیو فرکوئنسی را تغییر دهند به طوری که با تعداد جلسات درمانی کم (3 تا 4 جلسه) مثل لیزر های تهاجمی و غیر تهاجمی تاثیر کند. بنابراین نسل جدیدی از دستگاه های رادیو فرکوئنسی به نام رادیو فرکانس سوزنی(فرکشنال) ساخته شد و تمام معایبی که در مورد دستگاه های قبلی ذکر شد تا حد زیادی رفع گشت. در این دستگاه همزمان تعدادی سوزن مخصوص بسیار آرام و بدون درد وارد پوست شده و مدت بسیار کوتاهی (یک دهم ثانیه) بعد از ورود سوزن ها به زیر پوست و در کسری از ثانیه امواج رادیوفرکانس مستقیم به زیر پوست وارد می شود. از خواص مهم آن:
1 . اولا میزان ورود سوزن به زیر پوست قابل تنظیم است (از نیم میلی متر تا سه و نیم میلی متر) لذا بر حسب نوع پوست (نازک یا کلفت) و منطقه پوست (دورچشم یا طرفین صورت) و کاربرد درمانی، پزشک تنظیم می کند که سوزن تا چه عمقی داخل پوست شود(مثلا یک میلیمتر) که در اینصورت پوست شفاف و لطیف می شود و یا دور چشم که پوست نازکی دارد نباید نباید امواج بیشتر از یک میلی متر نفوذ کند، و یا مثلا پزشک برای درمان چروک و افتادگی طرفین قسمت پائینی و طرفین صورت باید سوزن را سه میلی متر به عمق پوست وارد کند تا اثرات مطلوب در سریع ترین و تعداد کم جلسات درمانی ظاهر شود.
2 . این دستگاه جدید (RF سوزنی) خیلی سریع و در مدت زمان بسیار کمی (در کسری از ثانیه) امواج رادیویی را به لایه های میانی و زیرین پوست وارد میکند و دمای لازم برای تاثیر درمانی (چهل درجه) مطلوب سریعا ایجاد می شود و این بر خلاف دستگاه های قبلی است که باید پزشک مدت زیادی (هر جلسه یک ساعت) کار کند و امواج خیلی آرام از سد پوست بگذرد تا بتواند به لایه های میانی و زیر پوست وارد شود تا بنهایتاً به طور مطلوب و موثر اثر کند. ولی در RF فرکشنال این مشکل وجود نداشته و سریعاً و مستقیم سوزن ها بدون درد وارد پوست شده و امواج رادیوفرکانسی از سوزن به لایه های مختلف پوست در یک زمان بسیار کوتاهی وارد میشود. بنابراین تعداد جلسات درمانی در این دستگاه جدید حداکثر چهار جلسه کافی است.
3 . بر خلاف تصور ذهنی هر انسان که ممکن است تصور شود ورود سوزن ها هم با درد و هم با خونریزی پوست همراه هست نوع تکنولوژی بکار رفته بگونه ای بوده که علاوه بر بی درد بودن هیچ گونه خونریزی و خون مردگی در محل ورود و خروج سوزن ها ایجاد نمی شود. بعد از انجام آر اف فرکشنال قرمزی پوست نهایتاً بعد از چند ساعت کاملا از بین رفته و تنها موردی که بعد از کار با این دستگاه چند روزی مشاهده میشود خشکی مختصر یا متوسط پوست هست که با استفاده از کرم های مرطوب کننده سریعا خشکی پوست هم از بین می رود.
4. کارایی و تاثیرات RF فرکشنال سوزنی بسیار متنوع است و علاوه بر اثرات ضد چروک بر کاهش و جمع شدن منافذ باز پوست بر روی کاهش قابل ملاحظه عمق اسکارهای فرو رفته (چاله یا گودی) بعد از جوش، کاهش و بهبودی قابل ملاحظه لکه های قهوه ای و حتی لکه های قرمز بعد از جوش (بهبودی جوشگاه)، شفاف شدن پوست های کدر یا تیره، کاهش ترشح چربی پوست در پوست بعضی افراد که بسیار چرب هست و دچاره سبوره چرب هستند نیز تاثیر خوبی دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *