الکترولیز مو های زائد

الکترولیز
الکترولیز تنها روش از بین بردن مو های زائد است که توسط FDA تأیید شده است. این بدین معنی است که همه اشکال دیگر حذف موهای زائد که در حال حاضر در بازار موجود است (لیزر، IPL، اپیلاسیون، کرم ‌های از بین برنده مو، تراشیدن مو و غیره)، بسته به درمان مورد استفاده توسط شما در رده روش ‌های موقت تا نیمه دائم قرار می‌گیرد. در حالی که شما ممکن است با دیگر انواع محصولات از بین برنده مو شاهد کاهش رشد مو باشید، اما الکترولیز تنها روشی است که می‌تواند موهای زائد را به صورت دائمی از بین ببرد. گرچه این دائمی بودن در طول یک شب اتفاق نمی‌افتد.
الکترولیز توسط یک متخصص معتبر انجام می‌شود، در الکترولیز برای رفع مو های زائد از جریان الکتریکی برق برای تخریب فولیکول‌ های مو استفاده می ‌شود. در این روش سوزن بسیار نازک و کوچکی از طریق سوراخ پوست وارد فولیکول مو می شود. این کار می بایست برای یک به یک فولیکول ‌ها انجام شود. سوزن با وارد کردن انرژی گرمایی فولیکول را از بین می ‌برد. بعد مو ها با موچین برداشته می شوند. شما ورود سوزن به داخل پوست را احساس نخواهید کرد و دردی نخواهید داشت. اما هنگامی که سوزن داخل فولیکول مو قرار دارد، جریان الکتریکی برای تخریب فولیکول و سلول های اطراف آن اعمال می شود که این بخش می تواند برای چند ثانیه درد داشته باشد. به دلیل اینکه فولیکول یعنی بستر رویش مو از بین رفته است، مو دیگر قادر نخواهد بود دوباره رشد کند. تخریب فولیکول مو فقط در یک دوره زمانی خاص از سیکل رشد مو، فاز آناژن، امکان پذیر است، بنابراین برای موفق شدن در درمان، چندین جلسه مورد نیاز است. تعداد جلسات مورد نیاز برای مؤثر بودن این روش در واقع به سطح مورد درمان، تراکم مو، هورمون ‌ها، ژنتیک، سلامتی فرد و هر مورد پزشکی که بیمار ممکن است داشته باشد، بستگی دارد.
یکی از مزایای الکترولیز اگر درست انجام شود این است که نتیجه اش دائمی خواهد بود. عوارض موقت ممکن است شامل تحریک، عفونت لکه رنگی روی پوست باشد. استفاده از سوزن های یکبار مصرف برای هر بیمار اهمیت بسزایی دارد. چون امکان انتقال ویروس بیماری هایی شامل هپاتیت یا ایدز با سوزن های آلوده وجود دارد. این روش صرفا برای خانم ها نیست، بلکه آقایان نیز میتوانند از مزایای این روش سود ببرند. بیشتر نواحی بدن ازجمله ابرو ها، صورت، شکم، ران ها، پستان ها، پا ها، نواحی تناسلی، چانه و پشت لب دارای موی سفید است که میتوان با این دستگاه کاملا درمان شوند.
الکترولیز روی انواع مختلفی از پوست و مو جواب می دهد. در لیزر مو های زائد به دلیل اینکه رنگدانه مو مورد تهاجم قرار می گیرد و به فولیکول حمله می کند، افرادی که مو های خیلی نازک و روشنی دارند این روش برای آن ها اثربخشی زیادی ندارد. اما الکترولیز برای افرادی که مو های کرکی، نازک و بور دارند، مناسب است.
در اصل، الکترولیز می‌تواند در هر ناحیه‌ای از صورت به غیر از نواحی بینی و گوش می‌ تواند انجام شود. چرا که انجام الکترولیز روی هر نوع پوست مخاطی خلاف قوانین است. نواحی دارای خال‌ های گوشتی سیاه نیز جزء نواحی ممنوعه است مگر اینکه بیمار به متخصص خود رضایتنامه کتبی بدهد.
انواع روش های انجام الکترولیز
یک جریان الکتریکی با استفاده از یک سوزن خیلی ظریف یا میله فلزی به داخل فولیکول هر مو و با هدف تخریب ریشه مو اعمال می‌شود.
سه نوع الکترولیز وجود دارد: گالوانیک، ترمولیز و ترکیبی.
الکترولیز مو گالوانیک
در الکترولیز مو گالوانیک یک جریان الکتریکی به ریشه مو اعمال می شود. پزشک متخصص یک سوزن بسیار ظریف از طریق سوراخ پوست وارد فولیکول مو می کند. برق از سوزن پایین می آید و به فولیکول می رسد در همین حین انفجاری روی می دهد.
جریان برق موجب واکنش نمک و آب موجود در پوست اطراف پروب می شود. نمک، آب و برق با هم ترکیب شده و سدیم هیدروکسید تولید می شود. این واکنش های شیمیایی باعث می شود به سلول های رشد مو آسیب وارد شود و فولیکول رشد مو نیز تجزیه گردد.
به دلیل اینکه در الکترولیز باید روی تک تک فولیکول ها این مراحل انجام شود مخصوصاً برای نواحی بزرگ بدن و پر مو کاری وقت گیر است. الکترولیز گالوانیک یکی از مؤثرترین مدل های از بین بردن مو های زائد است که امروزه انجام آن رایج تر است.
الکترولیز مو ترمولیز
در الکترولیز مو ترمولیز یک سوزن نازک وارد پوست و در پایه فولیکول مو قرار می گیرد. سپس جریان متناوب برق به فولیکول اعمال می شود. جریان برق باعث ارتعاش مولکول های آب در اطراف سوزن شده و گرما تولید می کنند. این حرارت به سلول های رشد مو آسیب وارد می کنند. روش ترمولیز الکترولیز برای همه انواع مو مناسب نیست و عمدتاً برای موهای با ریشه سطحی مناسب است.
الکترولیز مو ترکیبی
الکترولیز مو ترکیبی شامل هر دو روش گالوانیک و ترمولیز است. ابتدا سدیم هیدروکسید تولید می شود و بعد توسط جریان متناوب برق گرم می شود. در نهایت گرمای تولید شده به همراه محلول شیمیایی، سلول های رویش مو را از بین می برند.

مراقبت های بعد از الکترولیز مو
بعد از انجام الکترولیز مو برای کاهش عوارض احتمالی و اثربخشی بهتر می بایست به توصیه های پزشک عمل کنید. از جمله:
فورا بعد از انجام الکترولیز حمام نروید. حداقل 24 ساعت صبر کنید تا پوست تان سریع تر خوب شود و از به وجود آمدن عفونت پیشگیری شود.
از شنا کردن در استخرهای عمومی حاوی کلر، سونا و دوش های گرم در 48 ساعت اول بعد از درمان اولیه اجتناب کنید.
حداقل 48 ساعت از لمس کردن، دستکاری و خاراندن ناحیه درمان شده بپرهیزید. چرا که ممکن است عفونت و زخم ایجاد شود.
بعد درمان برای جلوگیری از ایجاد عفونت در نواحی الکترولیز شده از پماد آنتی باکتریال (کرم ضدعفونی کننده) استفاده کنید.
تا حدا امکان از رفتن به بیرون بپرهیزید و تا 72 ساعت بعد از درمان جلوی نور خورشید قرار نگیرید. در صورتی که مجبور بودید بیرون بروید حتما ناحیه تحت درمان را کرم ضد آفتاب بزنید تا از تشکیل نقاط رنگدانه قهوه‌ ای پیشگیری شود.
از شستن ناحیه با صابون حداقل تا 24 ساعت صبر کنید. چون موجب سوزش و عفونت احتمالی می‌ شود.
از لوازم آرایشی و زدن کرم پودر و پنکیک تا 48 ساعت به ناحیه مورد نظر خودداری کنید.
محصولاتی که بر پایه الکل هستند همچون عطر ممکن است موجب حساسیت در نواحی الکترولیز شده، شوند. از این رو استفاده از این ها را به تعویق بیندازید.
اگر موهای زائد ناحیه گردن را الکترولیز کردید سعی کنید از فعالیت هایی که موجب عرق کردن زیاد می شود، دوری کنید. عرق کردن موجب سوزش پوست و حساسیت آن ناحیه می شود. همچنین می تواند موجب ورود باکتری به فولیکول ‌های باز شده و عفونت ‌های جزئی ایجاد شود.
اگر ناحیه درمان شده پوسته پوسته شده، به هیچ وجه پوسته ها را جدا نکنید. این دستکاری ها می ‌تواند موجب زخم شدن پوست گردد. اجازه دهید پوسته ها خود به خود به صورت طبیعی جدا شوند.
در طول فرآیند درمان موهای زائد با الکترولیز از موچین استفاده نکنید.
منع استفاده از الکترولیز برای افراد زیر:
• توصیه می شود افرادی که بیماری هایی چون بیماری قلبی به خصوص پیس میکر دارند الکترولیز مو انجام ندهند.
• افرادی که پوست های خیلی حساسی دارند؛ چرا که احتمال ایجاد اسکار های عمیق و تیره رنگ وجود دارد.
• خانم های که دچار پر مویی هورمونی هستند.
خطرات و عوارض جانبی
• بروز عوارض جانبی جزئی رایج است اما آنها در طی یک روز رفع می‌شوند. رایج ترین نشانه آن قرمز شدن ملایم ناشی از طوزش پوست است. درد و تورم به ندرت اتفاق می‌افتد.
• فولیکول ‌های خمیده می‌توانند کار الکترولیز مو را سخت‌تر کنند. اپیلاسیون یا مو کندن قبلی می‌تواند فولیکول مو را دچار خمیدگی یا تغییر شکل کند، که کار نفوذ سوزن به ریشه را مشکل‌تر می‌کند.
• درمان‌های چندگانه مورد نیاز است. شما در حقیقت باید به الکترولیز پایبند باشید چرا که این روش به 15 تا 30 جلسه درمانی نیاز خواهید داشت.
مقایسه رفع مو های زائد با لیزر و الکترولیز
فاصله زمانی
یکی از مزیت هایی که لیزر مو های زائد نسبت به الکترولیز دارد این است که فاصله زمانی جلسات کوتاه نیست و فرد را درگیر نمی کند. لیزر موهای زائد با توجه به ناحیه و منطقه مو در بدن هر 30 الی 45 روز یکبار انجام می شود. این در حالی است که برای الکترولیز باید هفته ای یک یا دو بار مراجعه نمایید. بنابراین تعداد جلسات آن بیشتر از تعداد جلسات لیزر موهای زائد می باشد و در نهایت هزینه بیشتری روی دست شما می گذارد.
مقایسه از نظر پوشش مناطق بدن
از نکات منفی الکترولیز ناتوانی انجام این روش در مناطق بزرگ بدن در یک جلسه است. این دستگاه برای نواحی کوچک مانند زیربغل و پشت لب انتخاب مناسب تری می باشد. لیزر مو های زائد علاوه بر پوشش مناطق بزرگ قابلیت استفاده برای کل بدن در یک جلسه را دارد و اثرگذاری آن برای تمام نواحی یکسان است. همین دلیل باعث افزایش تعداد جلسات الکترولیز و طولانی شدن دوره درمان می گردد.

استفاده همزمان از هر دو روش
به هیچ وجه نباید این دو روش را همزمان با یکدیگر انجام داد و فقط باید یکی از آن ها را انتخاب کنید. اگر قبلا الکترولیز انجام داده اید و حالا نظر خود را عوض کرده اید باید حداقل سه ماه صبر کنید تا تاثیر آن از بین برود و سپس به سراغ لیزر موهای زائد بروید.
میزان درد الکترولیز
ممکن است شنیده باشید که الکترولیز بدون درد انجام می شود اما این موضوع صحیح نیست. این روش هم مانند خیلی از روش های دیگر نیازمند استفاده از پماد بی حسی می باشد و بستگی به آستانه تحمل درد در افراد مختلف دارد.
اپیلاتور خانگی این دستگاه هم در بازار موجود است. اما همانطور که می دانیم روش های خانگی برای از بین بردن موهای زائد نتیجه دلخواهی ندارند.
شباهت الکترولیز با لیزر
شباهت هر دو روش این است که برای تمامی نواحی بدن قابل استفاده است. با توجه به رنگ پوست و جنس مو می توان برای همه افراد انجام داد. همچنین هر دو آن ها روش های تاثیرگذاری هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *