اندولیفت

اندولیفت
این لیزر روشی نوین به منظور تحریک بافت‌ های عمقی جهت ساخت کلاژن‌ های جدید به منظور کاهش افتادگی پوست و سفت‌ سازی آن می‌ باشد. در این روش، فیبری بسیار نازک (بدون نیاز به سوراخ کردن آن) وارد پوست می‌ شود. سپس در حد فاصل درم عمقی و بافت چربی قرار داده می‌ شود و لیزر دایود از طریق فیبر دیگری به این فیبر متصل می‌ گردد، با جا به جا کردن فیبر در این ناحیه، انرژی لیزر دایود در طیف مادون قرمز تابانده می شود.
یک متد درمانی بر پایه ی لیزر می‌ باشد که با حداقل تهاجم و به صورت سرپایی بدون بیهوشی انجام می‌ شود و امروزه در پزشکی کازمتیک (زیبایی شناسی) مورد استفاده قرار می‌ گیرد و کاربرد بالایی دارد. نتیجه ای شبیه به جراحی لیفت دارد. این روش برخلاف لیفتینگ صورت، بدون بیهوشی و بستری شدن انجام می شود و هیچ گونه جای بخیه و اسکار باقی نمی گذارد.
دستگاه از لیزری با طول موج ۱۴۷۰ نانومتر استفاده می‌کند. این پرتوی لیزری، نوعی نور مادون قرمز یا فرو سرخ محسوب می‌شود که احتمالاً با آن آشنایی دارید. در مورد طول موج لیزر و دیگر نکات علمی مربوط به آن، کمی جلوتر به زبان خیلی ساده توضیح داده‌ایم؛ ولی تا همین جا بدانید که این طول موج بیشترین اثر را روی آب و چربی‌ های موجود در بافت پوست دارد. هدف اصلی در هم ذوب کردن چربی‌های اضافی پوست و در نتیجه سفت شدن آن است. در ، برخلاف لیزر مو های زائد، پرتوی لیزر به صورت موضعی و سطحی استفاده نمی‌شود. این لیزر با استفاده از فیبر هایی به ضخامت یک تار مو (۲۰۰ یا ۳۰۰ میکرون معادل ۰.۲ یا ۰.۳ میلی‌متر) که به زیر پوست فرستاده، به بافت‌های عمقی تابیده می‌شود. لیزر به صورت انتخابی، به تجزیه‌ی چربی‌ ها و بازآرایی اسکلت پروتئینی بافت می‌پردازد.
میکروفیبر بسیار نازک در هنگام عبور از لایه‌ های پوست، با هدایت مسیر لیزر به سمت محل مورد نظر جراح، پرتو لیزر را بر روی بافت‌ های عمقی پوست متمرکز می‌کند. نتیجه‌ی تابش لیزر شامل موارد زیر است:
• لیزر با سرعت بسیار زیادی چربی ‌سوزی موضعی یا همان لیپولیز را تحریک می‌کند. شل شدگی، چین و چروک و افتادگی پوست می‌تواند ناشی از تجمع اندک چربی ‌ها در زیر پوست باشد.
• این روش می‌تواند افتادگی ‌های کم تا ملایم پوست در ناحیه‌ ی گردن، صورت و بازو ها را درمان کند.
• لیزر با ایجاد شرایط خاصی در لایه‌ی میانی پوست، باعث القای تولید و باز آرایی کلاژن‌ های پوست می‌شود. رشته ‌های پروتئینی کلاژن مسئول ایجاد قوام و استحکام بافت‌ های بدن از جمله پوست هستند.
• سلول‌ های پوستی در بستره ‌ای به نام ماتریکس خارج سلولی قرار گرفته ‌اند که حاوی پروتئین‌ ها است و فعالیت ‌های خاصی را انجام می‌دهد. باعث تحریک و فعال شدن واکنش‌ های سوخت و سازی در ماتریکس خارج سلولی می‌شود که وضعیت زیبایی و شادابی پوست را بهبود می‌بخشد.
• در اثر برخورد امواج لیزر با بافت‌ های بدن، انرژی نوری به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود. با گرم شدن بافت، بدن تلاش می‌کند تا دمای بافت را کاهش بدهد که این کار را با رگ‌ زایی و افزایش خونرسانی انجام می‌دهد. به این ترتیب غذارسانی به پوست بهتر شده و ترمیم پوستی اتفاق می‌افتد.
• تحریک چربی‌سوزی و همچنین بازآرایی عناصر بافتی در پوست، باعث کاهش حجم بافت چربی و بافت لنفاوی می‌شود. این دو از مهم ترین عوامل افتادگی و شل شدن پوست هستند.
• باعث هم تراز شدن یا کانتور و همچنین سفت شدن پوست می‌شود.
نحوه کار :
در واقع نوعی لیزر در جوانسازی صورت، گردن و بدن است که با استفاده از فیبر نازک اپتیکالی کار می کند که به منبع لیزر دایود 1470 نانومتر متصل است. درمان با به صورت تنها یا با ترکیب با سایر روش های جوانسازی از جمله هایفو امکان پذیر است. لیزر بر خلاف لیزر موهای صورت، به صورت عمقی در پوست نفوذ می کند. فیبر های استفاده شده برای صورت 200-300 میکرونی و 400-600 میکرونی برای بدن هستند. فناوری ، پرتو های نوری با انرژی یکسان تولید می کند و این پرتو های متمرکز با نفوذ عمقی به پوست، باعث اثر بخشی بر بافت پوست می شود. این لیزر کلاژن سازی را تحریک می کند و باعث جوانسازی پوست صورت و بدن می شود.
نکات مربوط به انجام به شرح زیر است:
 فیبر به راحتی و بدون ایجاد برش مستقیماً به ناحیه هایپودرم پوست وارد می شود. عمل در واقع فرو دهی درم و تحریک تولید کلاژن و تحریک ساخت عروق جدید در پوست است.
 با ورود میکروفیبر به لایه های عمقی پوست به دلیل لیپولیز یا چربی سوزی بافت به بهبود و لیفت در نواحی مختلف یا محل تجمع چربی کمک کرده و افتادگی و چروک در این نواحی را بهتر می کند و از طرفی با تحریک کلاژن سازی منجر به سفتی و بهبود قوام پوست می گردد.
 در اثر باز سازی عروق پوست به شادابی و بهبود ساخت و ساز سلولی کمک می کند. بنابراین ضمن کانتورینگ صورت منجر به شادابی وبهبود کیفیت پوست نیز می گردد.
 به لحاظ فیزیکی هر جسمی با توجه به ویژگی فیزیکی خود، طیف خاصی از طول موج را جذب می کند. در بافت چربی و پیوندی، گیرنده های طول موج تابیده شده به بافت هستند که با جذب طول موج گرما ایجاد و منجر به بازسازی و فرم دهی بافت می شود در حالی که سایر بافت ها هیچ آسیبی نمی بینند.
مدت زمان لازم در این متد درمانی تا حدی از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و بستگی به تعداد نواحی درمان، وسعت ناحیه درمان و مشکلات پوستی مختلف افراد و این که در چه نواحی از پوست مورد استفاده قرار می گیرد (قسمت های صورت یا بدن) می تواند متفاوت باشد. با این وجود، به طور کلی فقط ۵ دقیقه برای یک قسمت از صورت به عنوان مثال زمان لازم است. زمان مورد نیاز برای انجام کل صورت نهایتا نیم ساعت خواهد بود.
مقایسه لیزر با سایر جراحی ها
در روش درهمان دقایق ابتدایی کار، بافت کلاژن پوست شروع می کند به تشکیل شدن و با حداقل درد می باشد و بدون بیهوشی و خون ریزی و جراحی می باشد ولی در جراحی های دیگر بطور مثال جراحی لیفت که به معنای بالا کشیده شدن اجزای صورت مانند مژه ها ،ابرو و پیشانی و … است که به نسبت روشی تهاجمی برش در پوست و بدون ایجاد خونریزی و آسیب دیده شدن بافت صورت می باشد در این روش(جراحی لیفت) برای هرکدام از اجزای صورت مشکلاتی به وجود می آید که موجب به هم خورده شدن حالت طبیعی صورت می شود.
تفاوت بعدی در مقابل جراحی های دیگر احتمال اسیب دیدگی شاخه های عصب صورت بسیار کمتر از سایر روش ها می باشد.
تفاوت لیزر لیپولیز و لیزر
لیزر لیپولیز نیز اساس کار اندولیفت و مشابه شیوه درمانی اندولیفت می باشد. لیزر لیپولیز برای از بین بردن بافت چربی نواحی بزرگتر مانند شکم استفاده می شود در روش لیپولیز برخلاف روش اندولیفت از لوله فلزی باریک کانولا استفاده می شود و در روش میکرو فیبر جای کانولا را گرفته و بسته به محل درمان میکروفیبر ها ضخامت مختلف دارند و به کار گرفته می شوند.
اندولیفت جراحی سرپایی است که بدون برش پوست و نیازی به بیهوشی نیز ندارد. چرایی دلایل بررسی اینکه چرا کادر درمان بیشتر سمت روش های کم تهاجمی سوق می دهند؟
به منظور جلوگیری از سکته و مرگ که از خطرات تمامی عمل های جراحی با بیهوشی عمومی می باشد ولی این روش نیازی به بیهوشی عمومی ندارد.
به این علت که عوارض عمل جراحی به نسبت روش تهاجمی خیلی بیشتر می باشد عفونت ها و خونریزی و مشکلات در بخیه کردن ناحیه عمل شده در برخی از بیماران مشهود می باشد و در محل های جراحی با خطراتی مواجه است مانند اینکه در برخی بیماران به دلیل حساسیت به بیهوشی عمومی خطر مرگ بشدت وجود دارد حتی قبل از اینکه شروع به عمل انجام شود لذا به علت کمتر کردن خطرات و عوارض ذکر شده میل پزشکان به این روش بیشتر از پیش می باشد.
یکی دیگر از دلایل انتخاب این روش نتایج درمان انجام شده بر بیمار بلافاصله قابل مشاهده می باشد و زمان بهبودی بسیار کمتری را لازم دارد و برگشت پذیر نیز می باشند و برخلاف عمل های جراحی که به هیچ عنوان برگشت پذیر نمی باشند وحتی برخی از این نوع عمل های جراحی قابلیت ترمیم را هم ندارند پس بنابراین روش های کم تهاجمی مانند هایپوتراپی اثرات بلند مدت و برگشت پذیر هستند.
مزیت‌های اندولیفت
• هم تراز شدن یا کانتور و سفت شدن پوست
• بدون داشتن اثری از خونریزی و جای زخم
• مدت کوتاه عمل و سرپایی انجام شدن آن
• دوره نقاهت کوتاه مدت آن و نیاز نبودن به بخیه
• بدون نیاز بیهوشی
• قابل مشاهده بودن تغییرات در جلسه اول
• هیچ گونه آسیبی به کل اعضای زیر پوستی نمیرساند و نسبت به مابقی جراحی ها امنیت بسیار بیشتری دارد.
معایب
یکی از تنها معایبی که در این روش قابل مشاهده می باشد به گونه ای است که در آن ناحیه از پوست جای تورم و کبودی به وجود می آید که این معضل نیز بصورت مقطعی بوده که بعد از چند روز خود به خود از بین می رود، نکته قابل ذکر این است که گزارش عمده ای نسبت به عوارض جانبی گزارش نشده و این عیب نیز خیلی بندرت بوجود می آید.
مراقبت های پس از انجام
• یکی از این مراقبت ها در ناحیه انجام شده استفاده از کمپرس یخ برای جلوگیری از تورم و کوفتگی احتمالی محل است.
• دومین روش مراقبت خودداری از مصرف دخانیات و الکل و قرص های رقیق کننده خون مانند ارفارین و اسپریم به مدت سه شبانه روز می باشد.
• سومین روش خودداری از آرایش کردن غلیظ حداقل به مدت ۲۴ ساعت
• آخرین مرحله از مراقبت نیز به گونه ای است که در صورت لزوم با صلاح دید پزشک معالج اگر دارویی برای بهبود شرایط تجویز شد مرتب و به موقع و سر ساعت خورده شود.
ماندگاری و دوام
این روش نسبت سایر روش های جوانسازی پوست دوام و ماندگاری بیشتری دارد بطور میانگین حداقل بین ۳سال ماندگاری کامل دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *