درماتولوژی و شاخه های مختلف آن در زیبایی و مراقبت پوست

درماتولوژی

رشته درماتولوژی به مطالعه پوست و بیماری های مرتبط با آن می پردازد. در واقع این تخصص با جنبه های پزشکی و جراحی مرتبط است و یک متخصص پوست مسئولیت مدیریت بیماری های مربوط به پوست ، مو و ناخن و برخی از مشکلات زیبایی را بر عهده دارد.

برخی از پزشکان دارای مدرک جامع در زمینه پوست عمومی هستند، در حالی که برخی دیگر تحت آموزش های تکمیلی قرار گرفته تا دانش و تخصص خود را در این زمینه خاص افزایش دهند که این پزشکان به صورت عملی وارد این حیطه شده و تجربه ی علمی ندارند.

زیبایی پوست

زیبایی شناسی دانش مربوط به  مطالعه در حوزه ی زیبایی و ابزار های مورد نیاز برای درمان های مرتبط با آن می باشد.

در این شاخه از درماتولوژی، متخصص پوست از روش های درمانی برای بهبود ظاهر پوست استفاده می کند. این شاخه به این دلیل زیبایی پوست نامیده شده که از واجبات برای حفظ سلامتی نبوده و به منظور داشتن پوستی ایده آل به بیمار توصیه می گردد.

متخصصان پوست در زمینه جراحی زیبایی قبل از ورود به بازار کار دوره های تخصصی خود را طی کرده اند. بسیاری از آن ها در زمینه استفاده از بوتاکس ، فیلرها و جراحی بوسیله ی لیزر ها آموزش دیده اند و طیف وسیعی از اقدامات را روی بیماران انجام می دهند که بیشتر آن ها زیبایی هستند. این موارد ممکن است شامل تزریق مواد پرکننده مانند بوتاکس ها، کاشت یا برداشت مو ،رفع کبودی دور چشم به وسیله ی فیلر ها، لیزر درمانی، فتوتراپی، فوتودینامیک درمانی، حذف خال کوبی، پرتودرمانی، لیپوساکشن و جراحی می باشد.

درماتولوژی در حوزه پوست یا به عبارت دیگر زیبایی پوست، مربوط به تمام درمان هایی می باشد که به منظور زیبایی صورت یا بدن انجام می شود.

در سال های اخیر متخصصان پوست در زمینه جراحی های زیبایی بسیار پیشرفت کرده اند. برخی از متخصصان پوست، اقدام به گرفتن فلوشیپ خود در زمینه جراحی های زیبایی کرده اند. این جراحی ها عبارت اند از لیپوساکشن، بلفارو پلاستی و لیفت صورت که اکثر متخصصان روش های کم تهاجم را ترجیح می دهند.

در روش های کم تهاجم ، پزشک مربوطه با استفاده از روش‌های گوناگون و با آسیب کمتر نسبت به جراحی باز نسبت به درمان بیمار اقدام می کند. از جمله روش های کم تهاجم می توان به تزریقات مانند تزریق ژل، فیلر و بوتاکس اشاره کرد که ترجیح اکثریت پزشکان در حوزه درماتولوژی می باشد.

در روش های تهاجمی پزشک جراحی باز انجام داده و بیمار نیاز به بیهوشی یا بی حسی قوی و استراحت و بستری پس از عمل دارد. لیپو ساکشن و ابدومینوپلاستی و انجام لیفت با نخ جز روش های تهاجمی میباشند.

لیپوساکشن با اسامی لیپوپلاستی (تغییر شکل چربی) یا ساکشن لیپکتومی ( برداشت چربی با کمک ساکشن) نیز شناخته می شود؛ این یک عمل جراحی زیبایی است که چربی را از قسمت های متفاوتی از بدن بر می دارد. نواحی که بر روی آن ها عمل انجام می شود عبارتند از شکم، ران ها، باسن، گردن، دست ها و جاهای دیگری از بدن. چربی معمولاً از طریق یک کانول یا آسپیراتور برداشته می شود.

لیپوساکشن با استفاده از مکش، چربی ها را از بدن خارج می سازد. در هنگام لیپوساکشن لوله های نازک و کوچک با سر پهن(کانولا) از طریق برش های کوچک وارد بدن می شود و پزشک لوله را زیر پوست حرکت می دهد تا به منطقه ای برسد که چربی در آن جا جمع شده است؛ سپس از طریق این لوله چربی از بدن خارج می شود.

دیگر زمینه های درماتولوژی:

  • درماپاتولوژی:

یک پزشک درماپاتولوژی می تواند آسیب شناس یا متخصص پوست بوده که در زمینه ی آسیب شناسی پوست تخصص خود را گرفته است. در حقیقت این رشته بین متخصصین پوست و آسیب شناسان مشترک می باشد.

معمولاً یک متخصص پوست یا پاتولوژیست یک سال بورسیه درماپاتولوژی را پشت سر می گذارد. این معمولاً شامل شش ماه آسیب شناسی عمومی و شش ماه آسیب شناسی پوستی می شود. دانش آموختگان در هر دو تخصص، چه پوست و چه آسیب شناسی می توانند به عنوان متخصص آسیب های پوستی شناخته شوند.

پس از گذراندن دوره ی استاندارد دستیاری، درواقع متخصصان پوست در زمینه آسیب شناسی های پوستی نیز تجربه دارند. برخی از متخصصان پوست و مو با تکمیل دوران طرح خود در حوزه ی پوست یا پاتولوژی، واجد شرایط گرفتن پروانه ی مطب هستند.

  • تریکولوژی: 

متخصص تریکولوژی به بیماری هایی می پردازد که با علائمی مانند ریزش مو، ناهنجاری های مو ، هیپرتریکوز و تغییرات پوست نمایان می شوند. تریکوسکوپی یک روش تشخیصی پزشکی است که توسط متخصصان پوست با علم تریکولوژی انجام می شود.

پزشکان می توانند با گذراندن دوره دستیاری اطفال و دستیاری پوست، واجد شرایط این تخصص باشند حتی ممکن است آن ها مراتب بالا تر این فلوشیپ را انتخاب کنند که این زمینه شامل بیماری های پیچیده نوزادان، بیماری های ارثی پوستی یا ژن درماتوز و … است.

ابزارهای پشتیبانی تصمیم گیری بالینی با استفاده از هوش مصنوعی در زمینه پوست:

تعجبی نیست اگر هوش مصنوعی در بالاترین سطح در تشخیص ها و درمان های درماتولوژی باشد. از طریق دستیابی مداوم به موفقیت در داده های بزرگ، نرم افزار هوشمند پوست در حال حاضر برنامه های بی حد و حصر در زمینه تجزیه و تحلیل، پیش بینی، مراقبت های بهداشتی شخصی و ابزارهای پشتیبانی تصمیم گیری بالینی را ارائه می دهد.

امروزه وجود ژل ها، بوتاکس ها و مزو ها باعث پیشرفت عظیمی در حوزه ی پزشکی و زیبایی شده اند. بسیاری از پزشکان با بهره گیری از این روش ها بخش عمده ای از مشکلات پوستی را رفع کرده اند.

همچنین در زمینه زیبایی بسیاری از دستگاه های آنالیزی و درمانی مانند میکرودرم، فیشیال، لیزر ها و دستگاه های آنالیزور وجود دارند که به پزشک در تشخیص و درمان دقیق تر کمک می کنند.

در مجموع بازدهی تمام این روش های زیبایی نیازمند یک سری تجهیزات و مواد مصرفی می باشد.

شرکت سارژ وارد کننده و توزیع کننده تجهیزات پزشکی در زمینه پوست، مو و زیبایی می باشد. که شرکت سارژ با قدمت چند ساله به منظور بهبود در عمل های زیبایی، ملزومات پزشکی با کیفیت را در اختیار پزشکان متخصص قرار می دهد. از جمله این وسایل می توان به ست کامل ابزار های کاشت مو، فیلر ها، مزو ها، کانولا های انجام لیپوساکشن، بوتاکس ها و … اشاره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *