میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ یک روش درمانی نوین برای رفع جای بسیاری از جراحت های پوستی می باشد. در این روش  که روشی غیر تهاجمی است یک لایه از سطح پوست برداشته می شود که این امر سبب از بین رفتن لایه مرده پوست و شفافیت و سفیدی آن می شود. این روش در سالیان دور توسط مصریان برای جوانسازی پوست بوسیله ی سنگ مرمر و ماسک های زبر انجام می شد. این دستگاه میکروکانال و حفره ‌های متعددی را در پوست ایجاد می‌کند و از این حفره ‌ها ترشحات خون، سرم و پلاسما خارج می‌شوند، خروج این ترشحات جوانسازی پوست را درپی دارد. در میکرونیدلینگ، دستگاه از طریق سوزن ‌های بسیار ریز میکروکانال‌ هایی را در قسمت اپیدرم پوست ایجاد می‌کند؛ در اثر این آسیب کنترل شده، القای کلاژن و الیاف کلاژن و الیاف الاستین و تحریک سلولی را مشاهده خواهیم کرد. این تحریک سلولی رشته‌ های فیبروبلاست که از ترکیبات اصلی کلاژن پوست‌ هستند را می‌سازد، به دنبال پاسخ التهابی بدن، ترمیم ایجاد و پوستی بهتر از پوست اول تشکیل می‌شود. در واقع میکرونیدلینگ مقدار کلاژن صورت و همچنین ضخامت پوست صورت را افزایش داده و موجب شادابی آن می شود و برای مدت طولانی تری صورت نرم و درخشنده ای خواهید داشت.  در انجام میکرونیدلینگ از دستگاهی با سوزن های کوچک استفاده می شود که در اثر تماس با پوست صورت و وارد کردن مقدار معینی فشار، سوراخ های کوچکی روی پوست صورت ایجاد کرده که با انجام این کار فضا را برای وارد کردن مواد و سرم خاص باز می کند.

ابزار انجام میکرونیدلینگ:

درماپن شبیه یک قلم است و تعدادی سوزن بر روی سر دستگاه تعبیه شده و با حرکت رفت و برگشتی سوزن ها و جا به جا کردن آن به صورت عمود بر پوست وارد می شود. در دستگاه درماپن عمق نفوذ سوزن ها قابل تغییر بوده و از ۰,۲۵ تا ۲,۵ میلی متر قابل تنظیم می باشد. بعلاوه سرعت ضربه زدن هم از ۲۵ تا ۹۰ ضربه در ثانیه قابل تنظیم می باشد، که بسیار سریع است. سوزن های درماپن یک بار مصرف هستند و تعداد آن قابل تنظیم است و بر اساس تعداد این سوزن ها و سرعت دستگاه تعداد ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ سوراخ در ثانیه در سطح پوست ایجاد می شود.

برای انجام این کار می توان این متد درمانی را به یکی از دو شیوه زیر اجرا کرد:

به صورت دستی

در این روش از دستگاهی که درمارولر نام دارد و از یک سری غلتکی همراه با تعداد زیادی سوزن کوچک و نازک که از جنس تیتانیوم هستند تشکیل شده است برای ایجاد حفره هایی با عمق مشخص استفاده می شود. در حال حاضر امکان استفاده از دستگاه های نیدلینگ با جنس های مختلف مانند سیلیکونی، شیشه ای، فلزی و پلیمری و … در ایران وجود ندارد.

با استفاده از دستگاه درماپن

در این روش، برای ایجاد منافذ با فاصله معین از یک دستگاهی به نام درماپن که در مدل های a1,a6,aw1,a1c است، استفاده می شود که سرعت حرکت آن قابل تنظیم است. بنابراین تعداد منافذی که در این روش بر سطح پوست ایجاد می شوند، نسبت به روش دستی بسیار زیادتر بوده و نتیجه بهتری می دهد.

در هر دو حالت روزنه و زخم های ایجاد شده باعث می شوند که سرم و سایر مواد درمانی وارد منافذ پوست شده تا ترمیم و بازسازی پوست از نو آغاز شود. به همین دلیل معمولا قبلا از انجام این کار، سرمی که از موادی مانند ویتامین C، اسید هیالورونیک و … تشکیل شده است به روی پوست زده می شود. استفاده از این سرم در تسریع روند و میزان تولید کلاژن و الاستین تاثیر مثبتی داشته و در نتیجه موجب بازسازی و جوانسازی پوست صورت با سرعت بیشتری می شود. این که میزان عمقی وارد شدن سوزن ها در پوست تا چه اندازه باشد، به میزان جراحت پوست و تشخیص پزشک بستگی دارد.

کاربرد میکرونیدلینگ چیست؟

رفع چین و چروک و جوانسازی پوست

یکی از اولین و اساسی ترین کاربرد های این متد درمانی، رفع چین و چروک پوست است. چرا که در طول زمان میزان تولید کلاژن پوست کاهش چشم گیری پیدا می کند و همین مسئله باعث افتادگی و ایجاد چین و چروک در پوست می شود. در حالی که با استفاده از این شیوه و مواد مغذی که برای تزریق به پوست استفاده می شوند، میزان تولید کلاژن و الاستین پوست مجددا افزایش پیدا می کند.

درمان جای جوش و آکنه

برای کاهش اثر جای جوش و آکنه می توانید از تکنیک ترمیم سازی مجدد استفاده کنید. همان طور که گفته شد در طول انجام این کار، زخم هایی با روزنه های کوچک روی سطح پوست ایجاد می شود که اگر به در نظر گرفتن مراقبت های لازم به خوبی ترمیم شوند، جای زخم های قبلی را نیز تا حد زیادی کاهش می دهند.

کاهش میزان ترک های حاملگی یا چاقی/لاغری

یکی از قابلیت های پوست خاصیت کشسانی بودن آن است. علاوه بر این که در گذر زمان این خاصیت پوست رو به تحلیل می رود، با بروز اتفاق هایی مانند حاملگی، چاقی / لاغری و … فشار شدیدی به پوست وارد شده و باعث از بین رفتن این حالت پوست در بخش هایی از بدن مانند شکم، ران، بازو و … می شود. بر اساس مطالعاتی که اخیرا انجام شده است، با استفاده از این شیوه درمان، می توان تا حد زیادی این حالت پوست را بهبود بخشید.

مزایای میکرو نیدلینگ چیست؟

  • تحریک روند تولید کلاژن و کمک به جوانسازی هرچه بهتر پوست
  • بازسازی پوست و قابلیت از بین بردن بسیاری از جای زخم ها
  • کمک به روشن کردن پوست
  • قابل استفاده برای نقاط حساس پوستی مانند بینی، گردن، دور چشم و …
  • پایین بودن هزینه های این روش درمان جهت جوانسازی پوست صورت به نسبت سایر روشها مانند لیزر
  • برخلاف لیزر از این روش می توان برای هر پوستی با هر رنگی استفاده کرد

عوارض میکرونیدلینگ چیست؟

  • قرمزی و تورم پوست در ناحیه درمان
  • ایجاد انواع حساسیت های پوستی
  • تیرگی پوست در صورتی که میزان فشار وارد شده مناسب نباشد.
  • التهاب و ورم خفیف

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

به دلیل سوزن هایی که به صورت عمقی وارد پوست شده اند، التهاب و کبودی یکی از اولین نتایج این عمل زیبایی است که موجب ترس و وحشت بسیاری از افراد می شود. پس اگر می خواهید نشانه های انجام این عمل زیبایی در سریع ترین زمان ممکن بهبود پیدا کند، موارد زیر را بعد از انجام این عمل زیبایی رعایت کنید:

  • مصرف میوه هایی که خاصیت ترمیم کنندگی و بهبود جای زخم و التهاب دارند.
  • عدم استفاده از داروهای ضد التهاب مانند ادویل و بروفن
  • عدم انجام فعالیت هایی که باعث تعریق پوست می شوند.
  • عدم حضور در در معرض آفتاب مستقیم در طولانی مدت
  • استفاده از کرم های ضد آفتاب حاوی زینک
  • دست کاری نکردن پوست در روزهای اول
  • عدم استفاده از محصولاتی که خاصیت اسیدی دارند.

موارد منع میکرونیدلینگ

  • خانم ‏های باردار
  • افرادی که داروهای ضد انعقاد خون، آسپیرین و راکوتان مصرف می‏ کنند.
  • روی پوست ناحیه مورد نظر زخم، بریدگی و خراش باز وجود داشته باشد.
  • بزرگترین و مهم‏ترین منع مصرف میکرونیدلینگ در مورد آکنه فعال است زیرا خطر ابتلا و گسترش عفونت افزایش می‏ یابد.
  • این روش حتما باید در مراکز درمانی و بهداشتی انجام گیرد در غیر این صورت خطر انتقال بیماری و عفونت وجود خواهد داشت.
  • به هیچ عنوان نگرانی در رابطه با عفونت بعد از میکرونیدلینگ نداشته باشید، زیرا احتمال بروز عفونت بسیار کم می باشد و شکافت های ایجاد شده به سرعت بهبود می یابند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *