هیدرودرم ابریژن و میکرودرم ابریژن و تفاوت های این دو متد چیست؟

هیدرودرم ابریژن

هیدرو درم نوعی روش جوانسازی پوست برگرفته از روش میکرودرم ابریژن به همراه ماساژ کششی و سیستم آبرسانی بسیار قوی می باشد.

هیدرودرم ابریژن یک درمان با سه قابلیت بسیار ویژه است: میکرودرم ابریژن بدون کریستال و بسیار موثر، ماساژ کششی با سیستم وکیوم یا مکنده و در آخر تکنیک آبرسانی بسیار پیشرفته با سرم آنتی‌اکسیدانی. این روش جوانسازی برای تمام انواع پوست مناسب است و سرم استفاده شده در آن برای مدیریت آکنه‌ها و رفع علایم پیری پوست بسیار موثر است. هیدرودرم ابریژن می‌تواند پوست‌هایی که به هر دلیل دچار آسیب شده‌اند را درمان کند؛ از آسیب‌های ناشی از آفتاب، زخم‌ها و اسکارها گرفته تا تاثیرات ناخواسته افزایش سن. این روش با استفاده از سیستم ملایم‌تر و موثرتر از میکرودرم ابریژن کریستالی، باعث نرمی، درخشش و جوانی پوست می‌شود.

هیدرودرم دارای قابلیتی شگفت انگیز است که در آن می توان علاوه بر لایه برداری موادی را وارد پوست کرد که باعث جوانسازی می شوند.هیدرودرم 6 مرحله دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

1) سم‌ زدایی

در ابتدا اقدام به سم زدایی پوست یا همان تخلیه سیستم لنفاوی پوست میکنیم که این کار سبب خون رسانی بهتر به پوست صورت و گردن می شود. سم زدایی باعث بهتر شدن روند آبرسانی و رطوبت رسانی به پوست می شود.

2) پاکسازی و لایه ‌برداری

این مرحله آغاز لایه برداری و برداشتن پوست های مرده است، لایه برداری در این دستگاه به گونه ای است که فقط لایه ی استراتوم کورنیوم پوست که خارجی ترین لایه پوست می باشد و آلودگی ها و سلول های مرده روی آن هستند، برداشته می شود.  لایه برداری در روش قدیمی ‌تر میکرودرم ابریژن به کمک کریستال‌ها یا هندپیس نوک الماسی انجام ‌میشد. تفاوت هیدرودرم و میکرودرم این است که در هیدرودرم قبل از لایه برداری پوست را پاکسازی و تغذیه می کنیم.

هندپیس دستگاه هیدرودرم به سیستم هوای فشرده مجهز است. این سیستم سرم یا محلولی را روی پوست شما می‌پاشد که حاوی گلوکوزامین، لاکتیک اسید و عصاره ‌های گیاهی بسیار مفید برای پوست است. این سرم باعث جدا شدن سلول‌های مرده و آلودگی‌های پوست می‌شود.

3) افزودن مواد شفاف کننده

در این مرحله با استفاده از اسید های ملایم و ضعیفی مثل سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید پوست شما را درخشان و شفاف می کنیم. این اسید ها مواد به جا مانده در منافذ پوستی مسدود را شل می‌کنند که برای درمان پوست‌های چرب و متسعد آکنه و جوش بسیار مفید است.

4) استخراج

در این مرحله باز هم پاکسازی پوست ادامه دارد. سرم و اسیدی که در مرحله ی  قبل استفاده کردیم باعث لایه برداری شده و و حالا باید اقدام به برداشتن لایه های جدا شده کنیم. سیستم پنوماتیک دستگاه با مکش قوی منافذ پوستی را باز کرده، لایه های جدا شده از پوست را جمع آوری و جوش های سر سیاه را در می آورد. همچنین باعث ماساژ پوست و خونرسانی بهتر می شود.

5) آبرسانی

در این مرحله از درمان تمامی مواد کلیدی مورد نیاز پوست را به شکل سرم یا محلولی ویژه به پوست می‌رسانیم. سرم آبرسان سرشار از مواد آنتی ‌اکسیدانی است که پوست شما را شفاف و درخشان می‌کند. اثرات درمانی این سرم حتی پس از یک جلسه نمایان می‌شود. در این مرحله می‌توان از سرم درمابیلدر استفاده کرد که یک ماده‌ی پروتئینی ضد پیری است و باعث افزایش کلاژن سازی و بهبود چین و چروک‌های عمقی پوست می‌شود. سرم هیجان انگیز دیگری که در درمان استفاده می‌شود، بریتنول است که برای درمان لکه‌های پوستی معجزه می‌کند.

6) جوانسازی پایانی

در این مرحله از نوردرمانی استفاده می‌کنیم. لامپ‌های LED قرمز و مادون قرمز باعث جوانسازی پوست می‌شوند و همچنین قرمزی پوست را کاهش داده و شروع کلاژن سازی را تحریک می‌کنند. برای کسانی که پوست مستعد آکنه و جوش دارند، از LED آبی استفاده می‌کنیم که باکتری‌های عامل آکنه را می‌کشد.

کاربردها و تاثیرات هیدرودرم

از هیدرودرم ابریژن می‌توان برای درمان مشکلات زیر استفاده کرد:

  • خطوط و چین و چروک‌های پوست
  • آسیب‌های ناشی از آفتاب
  • کم‌آبی و خشکی پوست
  • پوست‌های چرب یا خشک
  • منافذ پوستی بسته شده یا بزرگ
  • پوست‌های مستعد آکنه و جوش
  • لکه‌های قهوه‌ای
  • اسکار و جای زخم
  • خونرسانی ضعیف پوستی
  • تاثیرات بر پوست

هیدرودرم و تاثیرات آن روی پوست:

ضخامت لایه‌ی اپی درم (سطحی‌ترین لایه پوست) پس از درمان با سرم آنتی اکسیدانی از حدود ۵۰ میکرون به ۸۰ میکرون می‌رسد. این یعنی خطوط ظریف و سطحی پوست به خوبی درمان شده و پوست جوان‌تر و باطراوت به نظر می‌رسد.

ضخامت بخش پاپیلاری پوست که اولین بخش از لایه‌ی میانه پوست یعنی درم است، تقریباً یک‌ونیم برابر می‌شود. لایه پاپیلاری از رشته‌های کلاژن تشکیل شده و علت سفتی و زیبایی پوست است. همچنین میزان رشته‌های کلاژن افقی در این لایه افزایش می‌یابند؛ یعنی پوست کمی لیفت، کشیده و سفت می‌شود.

پوست دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که از آن دربرابر آسیب‌های ناشی از افزایش سن و اشعه‌های مضر آفتاب محافظت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین تاثیرات هیدرودرم ابریژن این است که میزان آنتی اکسیدان‌ های پوست را تا حد چشمگیری افزایش می‌دهد. به این ترتیب نه تنها پوست شما جوان‌تر می‌شود؛ بلکه از پیری و آسیب‌های مختلف جلوگیری کرده و نتایج ماندگارتر می‌شوند.

نکات استفاده از هیدرودرم

هر جلسه درمانی میکرودرم ابریژن حدود ۲۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. برای رسیدن به نتایج حداکثری و ماندگار باید بین ۶ تا ۱۰ جلسه درمانی انجام دهید. جلسات معمولاً به صورت هفتگی یا دو هفته یک بار برگزار می‌شوند. بعد از درمان نیازی به استراحت یا مراقبت‌های ویژه نیست و می‌توانید بلافاصله به کارهای روزمره مشغول شوید یا به محل کار بروید. فقط باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و تا حد ممکن در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. چرا که پوست شما برای چند روز حساس بوده و ممکن است آسیب ببیند.

موارد منع استفاده

  • افرادی که در حال درمان آکنه یا جوش‌ها با داروهای رتینول، تتراسایکلین و ایزوتریتونین‌ها (مثل راکوتان) هستند. برای دریافت هیدرودرم باید حداقل ۶ تا ۱۲ ماه مصرف این داروها را قطع کنید.
  • کسانی که به بیماری‌های واگیردار، عفونت‌های ویروسی (مثل HIV یا هپاتیت)، مشکلات انعقاد خون، درماتیت و اگزما دچار هستند.
  • خانم‌های باردار و شیرده
  • کسانی که صورت خود را وکس کرده‌اند نباید تا ۴۸ ساعت بعد هیدرودرم انجام دهند.

عوارض جانبی هیدرودرم

قرمزی، تورم و کبودی که در روش میکرودرم ابریژن از عوارض طبیعی درمان بودند، در این روش به حداقل رسیده‌ و در بسیار از مراجعین رخ نمی‌دهند.

کاربرد هیدرودرمی مجهز به ماسک حرارتی

برخی از دستگاه های هیدرودرمی جدید مجهز به ماسک حرارتی می باشند که تاثیر بسزایی در نتیجه کار دارد. این ماسک برای افزایش جریان گردش خون در زیر پوست کاربرد دارد، همچنین برای باز کردن منافذ که در انتها منجر به جذب بهتر مواد مغذی ماسک ها می شود کاربرد دارد.

 

میکرو درم ابریشن

 

 

میکرودرم ابریژن روشی برای زیبایی و جوانسازی پوست است. اساس این روش لایه برداری از پوست با استفاده از تکنیک‌های مختلف است. همراه با لایه برداری، اثرات پیری پوست کاهش یافته و نمای آن جذاب و زیبا می‌شود. این روش زیبایی برای تمامی افراد با رنگ پوست‌ های مختلف، ایمن و موثر است. میکرودرم ابریژن روشی غیرتهاجمی برای جوانسازی پوست است. در این روش با استفاده از تکنیک ‌های مختلف، لایه‌ی سطحی پوست شما برداشته می‌شود. بعد از التیام کامل، لایه‌ی سطحی جدید زیباتر، یک دست‌ تر و جوان‌ تر به نظر می‌رسد.

نکات درمان بوسیله میکرودرم

جلسه درمانی برای صورت بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه و برای گردن حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد. در طول جلسه­ی درمانی دردی نخواهید داشت و نیازی به استفاده از داروی بی‌حسی نیست. بعد از درمان ممکن است کمی تورم یا احساسی مشابه آفتاب سوختگی داشته باشید که طی چند روز برطرف می‌شود. برای رسیدن به بهترین نتایج جوانسازی، بین ۵ تا ۱۶ جلسه درمانی نیاز است. این جلسات به صورت هفتگی، دو هفته یکبار یا ماهانه انجام می‌شوند. فواصل بین جلسات درمانی به اهداف، دلیل درمان و همچنین نوع پوست شما بستگی دارد. نتایج جوانسازی این روش دائمی نیست و نیاز به تمدید دارد.

راه های مختلفی برای انجام میکرودرم ابریژن وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

هندپیس نوک الماسی

دسته ی نوک الماسی ابزاری برای لایه برداری و انجام میکرودرم ابریژن است. این وسیله به شکلی طراحی شده که با ملایمت سلول‌ های مرده‌ و لایه شاخی پوست را جدا کند. همزمان با این کار، سلول‌های کنده شده به درون دستگاه، مکیده می‌شوند. عمق لایه برداری در این روش به فشاری که روی دستی گذاشته می‌شود و همچنین به میزان ماندن ساکشن (مکنده) بر روی پوست بستگی دارد. این اپلیکاتور میکرودرم ابریژن معمولاً برای نواحی حساس پوست (مثل مناطق پیرامون چشم‌ها) استفاده می‌شود.

کریستال میکرودرم ابریژن

در این روش از دسته ی ویژه ‌ای استفاده می‌شود که همزمان با حرکت و مالش پوست، کریستال‌ های بسیار ظریفی را روی پوست می‌ریزد. مشابه با روش الماسی، کریستال‌ها باعث جدا شدن سلول‌های مرده می‌شوند و ساکشن دستگاه سلول ‌های کنده شده را جمع‌آوری می‌کند. در این روش از کریستال‌های مختلفی استفاده می‌شود که معمولاً از جنس آلومینیوم اکسید یا سدیم بیکربنات هستند.

کاربردها و فواید میکرودرم ابریژن

  • رفع چین و چروک‌های سطحی و ظریف
  • سفت شدن پوست
  • هماهنگی در رنگ و بافت پوست
  • از بین رفتن خال ‌ها و ضایعات قهوه‌ ای رنگ ناشی از افزایش سن و لکه‌های تیره‌ای که بعد از درمان آکنه به جا می‌ مانند.
  • رفع جای زخم یا اسکار و ملاسما

مراقبت‌های پیش از درمان

ممکن است پزشک به شما توصیه کند که حداقل تا یک هفته پیش از درمان آفتاب نگرید، سولاریوم نروید و از کرم‌های برنزه کننده هم استفاده نکنید.

همچنین از کرم‌ها و ماسک‌های صورت لایه بردار تا سه روز قبل از جلسه درمانی نباید استفاده کنید.

توصیه های پس از درمان

  • مراقبت و ریکاوری
  • مرطوب نگه داشتن و استفاده از کرم‌های مناسب بخصوص ضد آفتاب

تفاوت هیدرودرم و میکرودرم ابریژن

در دهه‌ی گذشته میکرودرم ابریژن به عنوان یکی از ایمن‌ ترین وموثر ترین روش‌ های جوانسازی پوست پذیرفته شده است. این روش ابتدا به کمک کریستال ‌هایی انجام می‌شد که از دسته ی دستگاه روی پوست پاشیده و ماساژ داده می‌شد تا لایه‌ی رویی پوست برداشته شود. کریستال‌ها بسیار ریز بوده و حالت برنده داشتند. در واقع آن‌ها با ایجاد خراش‌های میکروسکوپی باعث برداشت سلول‌های مرده پوست می‌شدند.

مشکل میکرودرم ابریژن کریستالی این بود که نمی‌توانستیم از آن برای لایه‌برداری و جوانسازی نواحی حساس صورت مثل دور چشم استفاده کنیم. چون خطر آسیب دیدن چشم‌ها وجود داشت. به علاوه برخی از مراجعین می‌گفتند که تا چند روز بعد از جلسه درمانی، احساس می‌کردند که انگار مقداری شن در دهانشان وجود دارد.

برای رفع این مشکلات روش میکرودرم ابریژن نوک الماسی ابداع شد. این روش دیگر نیازی به کریستال‌ها نداشت و با استفاده از دسته ی الماسی، سلول‌ های مرده‌ی پوست را بر می‌ داشت و لایه برداری می‌کرد. خوب تا اینجا مشکل کریستال‌ها برطرف شده بود ولی هنوز یک مشکل بزرگ در مورد میکرودرم ابریژن وجود داشت: عدم آبرسانی به پوست. این ضعف میکرودرم ابریژن ما را مجبور می‌کرد که در بیشتر موارد در کنار این روش از سایر روش‌های جوانسازی پوست استفاده کنیم یا به مراجعین خود توصیه کنیم که از محصولات مراقبتی ویژه استفاده کنند.

تمامی مشکلات گفته شده سبب روی آوردن افراد به دستگاهی جدید با ویژگی های قوی تر شد، این مشکلات در هیدرودرم ابریژن برطرف شده‌اند. در این روش لایه برداری، پاکسازی و آبرسانی به شکل همزمان صورت می‌گیرد و می‌توانیم با استفاده از سرم‌های آنتی‌اکسیدانی و درمانی مختلف، انواع مشکلات پوستی را برطرف کنیم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *