CO2 فرکشنال

CO2 فرکشنال

لیزر co2  فرکشنال روشی کارآمد در راستای بر طرف کردن چال ها و چین و چروک ها و بازگرداندن جوانی به پوست است.

روش کار لیزر co2  فرکشنال

روش کار این لیزر به این صورت است که پرتو های تکفام لیزر را با طول موج های مشخص به لایه ی اپیدرم و درم پوست می فرستد. لیزر فرکشنال، سطح پوست را با ایجاد هزاران ستون اشعه که بسیار ظریف هستند هدف قرار می دهد. به هر یک از ستون های اشعه لیزر MTZ یا Microthermal treatment zone گفته می شود.کارکرد این لیزر تقریبا تهاجمی می باشد.

لیزرفرکشنال حد واسط لیزرهای تخریبی ablative و غیرتخریبی  nonablativeاست و فقط بخشی از پوست تحت تأثیر اشعه قرار می گیرد. در حالی که لیزرهای تخریبی فقط روی اپیدرم پوست و لیزرهای غیر تخریبی فقط روی لایه ی درم پوست مؤثر است، لیزر فرکشنال همزمان روی اپیدرم ودرم اثر می گذارد. در واقع لیزر فرکشنال CO2 نوعی لایه برداری عمیق از پوست و در نهایت پاکسازی آن از تیرگی ها و پوست مرده غیرقابل ترمیم است و امکان بازسازی و ترمیم پوست را به همراه دارد.

این لیزر بهترین روش غیر جراحی، برای زدودن چروک‏ های پوستی و صاف نمودن چاله های صورت به حساب می آمد. لیزر Co2 معمولی توان این را دارد تا جوانی منحصر به فردی به صورت فرد بخشیده و پوست را بسیار مقاوم و مسطح ‏کند.

کاربردهای لیزر co2 فرکشنال

سفت کردن و جوانسازی پوست و از بین بردن چروک‏ های ریز و جلوگیری از پیری پوست

رفع اسکار ناشی از زخم‏ ها، محل سوختگی، جراحی و جای جوش و آکنه

کوچک کردن منافذ باز پوست

رفع زگیل

رفع پیری پوست

رفع لکه های مادرزادی مانند ماه گرفتگی

محو نمودن ترک های سطح شکم و سایر نواحی بدن

از بین بردن چروک پلک ها

پاک کردن لکه های به وجود آمده در اثر بالا رفتن سن

توصیه های بعد از لیزر

محل لیزر شده را بلافاصله با استفاده از کیسه یخ خنک کنید.

کرم بعد از لیزر را روزی 4 الی 5 بار تا زمان برطرف شدن التهاب و قرمزی استفاده کنید.

ضد آفتاب را بصورت مرتب هر 3 ساعت یکبار تکرار کنید.

از پماد زینک اکساید بر روی محل لیزر استفاده کنید.

کرم روشن کننده را از زمان برطرف شدن التهاب پوست هر شب استفاده کنید.

در بین دو جلسه درمان از دارو های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

عوارض لیزر CO2

قرمزی، زخم، تورم، درد، سوزش، خونریزی، ترشح، احتمال عفونت ثانویه، تغییر رنگ به صورت روشن یا تیره شدن.

عوارض این لیزر غیر قابل انکار است چرا که طولانی بودن مدت التیام پوست به 2 هفته نیز میرسد. در دوره التیام، پانسمان صورت ضروری است و رنگ سرخ پوست تا 4 یا 6 ماه به جا می‏ ماند. حتی در مورد پوست ایرانیان این امکان هست که تیرگی ناشی از لیزر هم دیده شده و تحمل این مسائل برای بیماران بسیار دشوار است.

اقدامات لازم بعد از لیزر

بلافاصله بعد از لیزر معمولا پوست ملتهب و بر افروخته می شود که بهتر است از کمپرس آب یخ استفاده شود، 12 تا 24 ساعت بعد از لیزر، حالت آفتاب سوختگی در ناحیه لیزر شده مشاهده می شود که این حالت طی 3 تا 6 روز با پوست اندازی برطرف می شود، بعد از آن پوست نسبتا شفاف و کمی قرمز ظاهر می شود که این قرمزی خفیف ممکن است 1 تا 2 هفته طول بکشد. در طی مدتی که پوست شبیه آفتاب سوختگی است کرم های ترمیم کننده یا کرم های حاوی آنتی بیوتیک تجویز می شود تا پوست سریع تر ترمیم شود.

تفاوت لیزر RF و لیزر  CO2 فرکشنال

تفاوت RF فرکشنال با لیزر فرکشنال CO2 در میزان بهبودی اسکارهای آکنه ( جوش ) و اسکارهای جراحی و بخیه سطحی می باشد که در لیزر فرکشنال دی اکسیدکربن بیش از فرکشنال رادیوفرکانسی است. در مورد نوع عمقی این ضایعات (جای جوش و اسکار زخم) معمولاً آر اف فرکشنال اثر بهتری دارد.

برای فصول گرم سال و افرادی که پوست سبزه دارند RF بهتر است.

برای افرادی که امکان استراحت بعد از درمان را ندارند و می خواهند سریع به سرکار برگردند RF بهتر است.

در صورت امکان ترکیب این دو روش اثر فوق العاده ای در درمان مشاهده می شود.

پس از انجام  لیزر فرکشنال، دیگر نیازی به پانسمان نیست و حتی بعد از سپری شدن دو تا سه روز حتی می‏توان از محصولات آرایشی استفاده کرد. معمولا برای رسیدن به نتیجه مطلوب درمان با لیزر فرکشنال co2 نیاز به 4 الی 6 جلسه درمانی هست که این مقدار بنا بر تشخیص پزشک و نوع پوست افراد مختلف متغیر است.

هنگام انجام این لیزر از ژل های روان کننده برای حرکت راحت تر و سریع تر لیزر روی پوست استفاده می شود. در این روش از یک کولر خنک کننده برای کاهش ناراحتی در سطح پوست استفاده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *