لیزر دایود و الکساندرایت

لیزر دایود
لیزر دایود یکی از کار آمد ترین لیزر هایی است که تاکنون شناخته شده است. این لیزر ها نسبت به لیزر های دیگر که با فلش لامپ کار می کنند دارای ساختار سبک هستند، بنابراین می توان گفت این لیزر ها یک تحول در بین سیستم های رفع مو های زائد بوده و بصورت پالسی کار می کنند. جذب طول موج این دستگاه بیشتر از دستگاه های دیگر بوده و در عمق بیشتری از درم نفوذ می کنند در نتیجه نابودکنندگی بیشتری را در مرکز فولیکول و سلول های بنیادی رشد مو، نسبت به سایر دستگاه های لیزر ایجاد می نمایند. این لیزر رنگدانه های سیاه فولیکول مو را هدف قرار می دهد و مو ها را به راحتی تخریب می کند. انرژی و اشعه خروجی یکنواخت در تمامی پالس های اعمال شده در واحد زمان باعث می گردد تا بیمار درد کمتری احساس کرده و از بافت های پوست محافظت می کند. لیزر های دایود علاوه بر تاثیر روی مو های زائد بر آکنه و سفت شدن پوست هم تاثیر دارند. این لیزر سرعتی بالغ بر 15 هرتز با تکرار 10 شات در یک ثانیه دارد. به همین دلیل می تواند مو ها را در زمان کمتر با خیال راحت حذف کند. در نتیجه با استفاده از این لیزر سرعت کار اپراتور چند برابر می شود. لیزر دایود با نفوذ عمیق تر به فولیکول مو و تخریب آن از رشد مجدد مو جلوگیری می کند.
نکات مهم در استفاده از لیزر برای نتیجه بهتر و جلوگیری از عوارض احتمالی:
• لیزر را حتما در مرکزی انجام دهید که متخصص پوست این کار را برایتان انجام دهد تا در انتخاب دوز اشعه و نوع درمان بهترین تصمیم را بگیرد.
• توجه کنیم حتما از دستگاه های مخصوص رفع موی زائد استفاده کنیم نه دستگاهی مانند IPL.
• نکته ای که از اهمیت بسیار بالایی برای گرفتن نتیجه بهتر و دائمی حائز اهمیت است این است که حتما از لیزری استفاده کنیم که متناسب با رنگ و نوع پوستمان است. برای مثال لیزر الکساندرایت مناسب پوست های روشن و اروپایی، لیزر دایود برای پوست های برنزه و ایرانی و لیزر ان دی یاگ برای پوست های بسیار تیره مانند هندی ها استفاده می شود.
به طور کلی پوست را می توان بر اساس رنگ آن و تغییر رنگ در مقابل نور آفتاب به 5 دسته ی مجزا تقسیم کرد که پوست خانم های ایرانی اغلب در گروه تیپ 3 و 4 قرار می گیرد.
طبق تحقیقات انجام شده با توجه به میزان زیاد ملانین موجود در پوست تیره مناسب ترین دستگاه لیزر برای این تیپ های پوستی دستگاه لیزر دایود می باشد. دستگاه لیزر دایود با طول موج ۸۰۰ تا ۸۱۰ نانومتر نفوذ بالایی در پوست دارد و در نتیجه کمتر جذب رنگدانه های لایه ی اپیدرم این افراد که پوست تیره تری دارند می شود و مستقیما با بمب باران رنگدانه های موجود در ریشه ی مو آن را از بین می برد. در نتیجه سوختگی کمتر و کارایی بسیار بالاتری را برای این دسته افراد فراهم می آورد.


نحوه عملکرد دستگاه لیزر دایود
دستگاه دایود با استفاده از تکنولوژی نیمه هادی، نور قرمز رنگی در محدوده ی مرئی تولید می کند که این نوع نور را می توان موثر ترین نور برای از بین بردن سلول های مو به شمار آورد. در دستگاه دایود، لیزر در کسری از ثانیه پالس می شود. این شعاع های نوری به ریشه ی مو تابانیده می شوند و با تبدیل انرژی نورانی به انرژی گرمایی در محل برخورد، جذب رنگدانه های موجود در ریشه ی مو می شوند و تا حدی آن را گرم می کنند که ریشه ی مو کاملا متلاشی شود. این فرایند در اصطلاح الکتروترمولیز نام دارد. انرژی دستگاه لیزر دایود مستقیماً به این فولیکول‌ ها اعمال می‌شود و به پوست اطراف کمترین آسیب را در مقایسه با سایر دستگاه ها می رساند. با توجه به این نوع عملکرد، هر چه رنگدانه های موجود در فولیکول مو بیشتر باشد، یعنی فرد دارای مو های تیره تری باشد، لیزر موثر تر است. اصولا پس از 8 -10 جلسه لیزر دایود منجر به حذف دائمی 80 تا 90 درصد موهای زائد شده و بقیه ی موهای باقیمانده نیز در پایان درمان به صورت کرکی و بی رنگ خواهند بود.
تعداد جلسات به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:
• جنسیت
• سن
• ضخامت مو
• سطح هورمون ها
• منطقه ی مورد درمان
ویژگی های منحصر به فرد برای انتخاب دستگاه دایود:
ساختار مناسب و طول موج بالا
دستگاه دایود با طول موج بالایی که دارد برای رفع موهای زائد نتایج قابل ملاحظه ای را در پی خواهد داشت، دستگاه لیزر دایود از ۱۰ عدد میله لیزری و توانی بیش از۲۵۰۰ وات ساخته شده است. همچنین همانطور که گفته شد طول موج بالا باعث نفوذ بیشتر اشعه لیزر در لایه ی درم می گردد و درصد بیشتری از انرژی گرمایی لیزر به فولیکول می رسد.
رفع سریع موهای زائد به دلیل فرکانس بالا
این دستگاه سرعت شات بسیار بالایی دارد. دستگاه لیزر دایود در حین انجام کار از فناوری حذف موهای لیزر SHR استفاده می کند و با دارا بودن فرکانسی تا ۱۰ مگاهرتز،‌ ۲ تا ۳ برابر سریع تر از IPL های سنتی رفع موهای زائد را انجام می دهد که سبب صرفه جویی زیادی در زمان انجام لیزر می گردد.
خنک کننده مناسب موثر بر کاهش درد
قدرت بالای خنک کننده های به کار رفته در دستگاه های لیزر دایود برای کاهش درد بسیار مهم است. دستگاه دایود بر اساس فناوری SHR، برای افزایش میزان خنک کنندگی در دستگاه هایش، ICE SHR را در قسمت دستی خود اضافه نموده که این فناوری موجب درد کم تر در رفع مو های زائد و استفاده راحت تر برای اپراتور می شود. علاوه بر این دایود از خنک کننده فعال TEC نیز استفاده می کند.
دایود، دستگاهی مناسب برای انواع پوست
دستگاه های لیزر دایود به پزشکان اجازه می دهند تا پارامتر های درمانی را بر اساس نوع و رنگ پوست، سطح بدن، ضخامت و جنس مو تنظیم کنند.
هندپیس قدرتمند:
در میان قطعات دستگاه لیزر، هندپیس ها بیشترین کاربرد را دارند و مهم ترین عامل در تعیین قیمت دستگاه های لیزر هستند. یکی از بزرگترین دلایل محبوبیت و بالا بودن فروش دستگاه دایود، عمر طولانی هندپیس هایش است. طول عمر هندپیس های دایود بالغ بر ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ شات می باشد که این موضوع مبلغ زیادی را برای خریداران پس انداز می کند.
تعمیرات کمتر:
از آنجایی که در این دستگاه از تکنولوژی نیمه هادی استفاده می گردد نسبت به دیگر لیزر های دارای فلاش لامپ به راحتی قابل حمل هستند و مقاومت زیادی را در برابر ضربه و تغییرات از خود نشان می دهند. بنابراین می توان این عامل را نیز نکته ای مهم در خرید دستگاه لیزر دایود به شمار آورد زیرا این دستگاه هزینه ی تعمیرات کمتر و طول عمر بیشتری دارد.
مزایای دستگاه لیزر دایود:
• دارای عمق نفوذ بیشتر نسبت به الکساندرایت
• کاهش رسیک به خاطر پالس یکنواخت
• خنک سازی سطحی
• قابلیت استفاده در پوست های تیره
• لیزر دایود طول موج بلندی دارد و به صورت کاملا بی خطر و امن به عمق پوست نفوذ می کند.
• سطح بیشتری از موهای زائد به طور همزمان از بین می رود.
• طول دوره درمان و بهبودی کوتاه است.
• محدوده طول موج خاص نیست و قابل تغییر می باشد و با توجه به نیاز می تواند طول موج تنظیم شود.
• احتمال آسیب دیدگی اپیدرم در این روش کمتر از روش های دیگر است
• عملکرد سریع ( از بین بردن سطح وسیع از مو با یک شات)
• تعداد جلسات کمتر درمان بعلت مورد هدف قرار دادن تعداد زیاد فولیکول مو
• خنک کننده ی قوی دستگاه لیزر دایود و درمان بدون درد به علت عملکرد سریع
• رفع دائم موهای زائد
• دستگاه لیزر دایود با دارا بودن قابلیت بیش از ۱۵ ساعت کار مداوم،‌ به شما کمک می کند بتوانید زمان فعالیت خود را افزایش داده و به مشتریان بیشتری خدماتتان را ارائه دهید.
توصیه های قبل و بعد از درمان با دستگاه لیزر دایود
• مو های زائد ناحیه تحت درمان باید روز قبل از درمان کاملا تراشیده شود.
• لیزر به هیچ عنوان برای کسانی که سولاریوم انجام داده اند توصیه نمی شود.
• برای نواحی حساس مانند بیکینی، می توان نیم ساعت قبل از درمان ناحیه را به پماد لیدوکائین آغشته کرد و با روکش نایلونی پوشاند تا جذب شود و حتما قبل از شروع لیزر باید کاملا پاک شود.
• پوست بعد از لیزر حساس می شود تا حد امکان در معرض آفتاب نباشید و ضد آفتاب استفاده کنید.
محدودیت ها و عوارض دستگاه لیزر دایود:
• شدت نور در دستگاه لیزر دایود بسیار بالاست همه ی افراد حاضر در اتاق بایستی از عینک مخصوص استفاده نمایند.
• لیزر مستقیماً بر روی رنگدانه ای به نام ملانین تأثیر می گذارد و همین امر ممکن است گاهی اوقات باعث تغییر در رنگ پوست شود. دستگاه لیزر دایود،‌ رنگدانه های پوست های لطیف را بیش از سایر پوست ها تحت تاثیر قرار داده و این امر می تواند تیرگی موقت پوست را به همراه داشته باشد.
• اریتما (قرمزی پوست) و ادم (تورم به دلیل تجمع مایعات در بافت ها) به عنوان عوارض جانبی نادر و موقتی این درمان شناخته می شوند.
• در بعضی موارد بلافاصله پس از لیزر پوسته پوسته شدن و یا تشکیل زخم های بسیار خفیف روی پوست مشاهده می شود که این عوارض معمولا ۲۴ ساعت بعد از بین خواهند رفت.
• به دلیل تاثیر گرما بر روی پوست، ممکن است در بعضی افراد به ندرت سوختگی های سطحی روی پوست به وجود بیاید. اما این مورد نیز اصولا با گذشت چند روز از بین می روند.

لیزر الکساندرایت Alexandrite Laser
دستگاه لیزر الکساندرایت لیزری است با طول موج ۷۵۵ نانومتری که از کانی و عنصری بسیار کمیاب و گران قیمت بنام chrysoberyl تشکیل شده است، این عنصر دارای پدیده color change بوده و در نور روز یک رنگ و در نور شب در زیر لامپ رنگ دیگری را نمایش می دهد، این سنگ معمولا در دو رنگ آبی مایل به سبز و یا بنفش مایل به قرمز (یاقوتی رنگ) یافت می شود.
خصوصیات منحصر بفرد این کانی و استفاده از آن در لیزر های الکساندرایت منجر به این گردیده که اصولاً لیزر های الکساندرایت در جهان به عنوان گران قیمت ترین نوع لیزر قرار بگیرند ( برخلاف لیزرهای دایودی که بسیار ارزان تر میباشند) همچنین نوع لیزر به کار گرفته شده در این دستگاه جامد است و محدوده‌ ی آن در نور مرئی قرار دارد.
دلیل از بین رفتن موهای زائد در این دستگاه مربوط به جذب بسیار بالای ملانین آن می باشد بطوری که بالاترین ضریب جذب را در بین همه لیزر های رفع موی زائد در جهان دارد. همچنین امروزه نسل های پیشرفته و قدرتمند این دستگاه این توانایی را دارد که علاوه بر مو های ضخیم و تیره که معمولا همه لیزر ها بر روی آن ها تاثیرات مثبتی دارند بر روی مو های کم عمق و کرکی نیز تاثیر بگذارد.
بالا بودن ضریب جذب در لیزر الکساندرایت باعث می شود که پس از کار با این لیزر رنگ پوست روشن تر هم گردد و این موضوع برای مراجعین دارای جذابیت بالایی می باشد زیرا معمولا نواحی دارای موهای زائد در بدن به مرور زمان پوستی تیره تر از سایر قسمت های بدن پیدا میکند که برای افراد خوشایند نیست اما با استفاده از لیزر الکساندرایت این مشکل نیز برطرف میگردد.
از آنجایی که لیزر الکساندرایت به طور معمول برای پوست های مختلف می تواند استفاده شود نتایج مربوط به آزمایشات بالینی نشان داده است که حجم مو به طرز چشمگیری به سرعت بعد از هر مرحله درمان کاهش می یابد و میزان پروتکل درمانی و جلسات در لیزر های الکساندرایت بسیار کوتاه تر از سایر لیزر های موهای زائد می باشد.
همچنین در لیزر های الکساندرایت از سیستم های کولینگ گاز استفاده میگردد ( بر خلاف لیزرهای دایود ) که به دلیل قدرت بسیار بالای خنک کنندگی آنها تحمل لیزر برای بیماران بسیار آسان بوده و بر خلاف لیزرها احتمال سوختگی یا عوارض جانبی بر روی پوست را به شدت کاهش می دهد.


عوارض جانبی لیزر الکساندرایت
• در صورتی که اپراتور استفاده کننده از دستگاه لیزر کارکرد اصلی آن را آموزش ندیده باشد ممکن است در طول جلسه درمانی به فرد مراجعه کننده آسیب هایی از قبیل احساس درد در طول درمان، تورم و التهاب پوست و ایجاد سوختگی و لک وارد کند.
• این نوع لیزر ممکن است باعث تغییراتی در رنگدانه پوست شود و ممکن است رنگ پوست تیره یا روشن شود.
مزایای استفاده از لیزر الکس
• تقریبا برای تمام افراد با انواع تایپ های پوستی می توان از آن استفاده کرد.
• این لیزر توانایی حذف موهای نازک و روشن را دارد.
• از مزایای استفاده از لیزر الکساندرایت می توان به میزان نفوذ مناسب لیزر به پوست اشاره کرد.
• از ویژگی های منحصر بفرد لیزر الکساندریت قدرت بالا و از بین بردن موثر موهای زائد در کمترین جلسات درمانی است.
• لیزر الکس تنها لیزری است که برای درمان پرمویی توصیه می‌شود.
توصیه ‏های مهمی که باید درباره لیزر الکس بدانید
• تاثیرگذاری اصلی لیزر بعد از 6 یا 8 جلسه مشخص می ‏گردد.
• در طول جلسه درمانی لیزر حتما باید از عینک محافظ چشم استفاده شود. کولینگ (خنک‏ کننده) همزمان باعث کاهش درد لیزر و ایجاد احساس آرامش برای مراجعه ‏کننده می‏ گردد.

تفاوت و تشابه لیزر الکس و دایود
دستگاه لیزر الکس نیازی به استفاده از ژل ندارد و سطح مقطع تماس آن با پوست بسیار کم است. این سطح مقطع کوچک با سری یکبار مصرف پوشیده می شود. اما دستگاه لیزر دایود اسکلپیون (رولی) با ژل اولتراسوند کار می کند. عملکرد هردو دستگاه بر اساس طول های مختلف لیزر است و تعداد جلسات و تاثیرگذاری آن ها یکسان می باشد.
هر دو نوع لیزر مکررا در درمان موهای زائد استفاده می شوند، لیزر دایود در بازار جدیدتر از لیزر الکسانداریت است. همانطور که پیش از این ذکر شد، لیزر دایود در طول موج 800 یا 808 نانومتر عمل می کند. این طول موج بلندتر برای نفوذ عمیق تر به پوست اجازه می دهد، از لحاظ نظری از برخورد اشعه با ملانین در اپیدرم پوست اجتناب می شود و در نتیجه فولیکول پیاز مو به طور مستقیم هدف قرار داده می شود. از لحاظ نظری طول موج بلندتر به جلوگیری از صدمه به پوست و تغییر رنگ پوست کمک می کند که این موارد می تواند در لیزرهای با طول موج کوتاه تر اتفاق بیافتد. لیزر دایود عملکرد خوبی بر روی موی ضخیم و تیره دارد و همچنین گزینه خوبی برای موی پشت و بیکینی می باشد.
اما لیزر الکساندرایت در طول موج 755 نانومتر عمل می کند، که این طول موج از طول موج لیزر دایود کوتاه تر است، و به طور موثر در درمان لیزری موی زائد برای گونه های I-IV استفاده می شود. طول موج کوتاه تر از لحاظ نظری بر روی پوست روشن نسبت به پوست تیره موثرتر است. با اندازه نقطه هدف بزرگتر لیزر الکساندرایت می توان نواحی بزرگتری را پوشش داد، پس این لیزر گزینه تقریبا بهتری برای نواحی بزرگتر از قبیل پشت و روی سینه می باشد.
با اینکه درمان با لیزر الکساندرایت ممکن است عوارض جانبی موقت و بی ضرری داشته باشد (قرمزی پوست و برجستگی قرمز)، و لیزر دایود ممکن است مقدار خیلی کمی درد بیشتری داشته باشد، هر دو لیزر نتایج چشمگیری ارائه داده اند.
بنابراین می توان گفت هر دو نوع لیزر عملکرد برابر خوبی (تا حدودی عملکرد بهتر لیزر دایود) برای موهای تیره تر و گونه های مختلف پوست در محدوده I-IV در مقیاس فیتزپاتریک داشته اند. اگر شما در این محدوده قرار می گیرید به احتمال زیاد تفاوتی در نتایج این دو نوع لیزر پیدا نخواهید کرد.
با نگاهی به نمودار عمق نفود لیزرها بر حسب طول موج به راحتی در می یابیم که عمق نفوذ لیزر دایود از لیزر الکساندرایت بیشتر است و از این رو انرژی لیزر راحت تر به فولیکول مو می رسد اما آنچه که بسیار قابل توجه میباشد این است که اگرچه عمق نفوذ در لیزر دایود از لیزر الکساندرایت بیشتر است اما با نگاهی به ضریب جذب ملانین بر حسب طول موج به راحتی در می یابیم که لیزر الکساندرایت بالاترین ضریب جذب ملانین را در بین لیزر موهای زائد دارد و از این جهت جذب ملانین توسط لیزر الکساندرایت بهتر از سایر لیزرها از جمله لیزر دایود صورت می پذیرد.
حال چگونه تشخیص دهیم لیزر دایود بهتره یا الکساندرایت؟
 پوست شما تیره است؟ لیزر دایود را انتخاب کنید.
 پوست شما روشن است؟ لیزر الکساندرایت را انتخاب کنید.
 نگران درد هستید؟ لیزر الکساندرایت را انتخاب کنید.
 برای موهای ضخیم مانند زیربغل یا بیکینی لیزر دایود بهتر است.
 برای موهای رنگی مانند افرادی که بور هستند لیزر الکساندرایت بهتر است.
 نواحی سایز بزرگ مثل پشت کمر یا ران ها را با دایود لیزر کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *