کربوکسی تراپی چیست؟

کربوکسی تراپی:

استفاده از گاز کربن دی اکسید پزشکی برای درمان مشکلات پوستی و جوانسازی صورت با نام کربوکسی تراپی شناخته می شود. کربوکسی تراپی یک روش تایید شده در سازمان غذا و دارو آمریکا می باشد. این روش درمانی یک سابقه طولانی مدت دارد و سالیان درازی به کار گرفته می شود.

طبق مشاهدات محققان مشخص شد که شنا در استخر هایی که گاز کربن دی اکسید زیادی دارد باعث تسریع بهبود زخم ها و رفع دیگر مشکلات پوستی می گردد. کربن دی اکسید گازی است که باید از بدن دفع شود هنگامی که این گاز وارد بدن شود فعالیت گلبول های قرمز برای دفع آن بیشتر می شود. در نتیجه خون رسانی به سلول ها افزایش می یابد و این افزایش خون رسانی سبب کلاژن سازی و جوانسازی پوست می شود.

کربوکسی تراپی در حقیقت یک نوع مزوتراپی پوست است که در آن به جای استفاده از مایعات (داروهای مزو) از گاز دی اکسید کربن استفاده می شود. این روش به عنوان یک روش درمانی و زیبایی بدون نیاز به جراحی شناخته شده است که در آن تزریق دی اکسید کربن به زیر پوست سبب ترمیم سلولی پوست می شود. این گاز به هیچ وجه سمی نمی باشد و در واقع مشابه گاز هایی است که سلول های بدن به طور معمول جهت سوخت و ساز و انرژی در بدن تولید می نمایند. برای همین، این خاصیت دی اکسید کربن توانسته است محبوبیت این روش را دوچندان نماید.

کربوکسی تراپی چگونه انجام می شود؟

در این تکنیک پزشک، با سوزن های ریز تزریقی گاز دی اکسید کربن را به زیر پوست انتقال می دهد. هر جلسه درمانی معمولا بین 20 تا 30 دقیقه زمان می برد. بهتر است تا 24 ساعت بعد از تزریق حمام نکنید. دی اکسید کربن جریان خون را در ناحیه انتقال داده شده افزایش می دهد و به هنگام برخورد با سلول های چربی باعث تخریب و از بین رفتن آن ها می شود به همین علت در کاهش سلولیت تاثیرگذار است. برای کسانی که می خواهند از روشی غیرتهاجمی برای کاهش چربی و سلولیت ها استفاده کنند بسیار مناسب است. معمولا دوره درمانی 7 تا 10 جلسه و هفته ای یک بار طول می کشد.

با توجه به بخشی از صورت یا بدن که تحت درمان قرار می گیرد روش انجام کار متفاوت است. اما روش کلی کار به این صورت است که مخزن گاز دی اکسید کربن توسط لوله های پلاستیکی به یک تنظیم کننده جریان متصل می باشد. پزشک می تواند میزان فشار گاز خروجی را انتخاب کند. دی اکسید کربن از طریق لوله های استریلی که یک فیلتر در انتهای آن قرار دارد جریان می یابد. فیلتر ناخالصی های گاز را قبل از انتقال به بدن از بین می برد. این روش تقریبا بدون درد است. اما افراد می توانند قبل از انجام کار از پماد بی حسی استفاده کنند.

کاربرد های کربوکسی تراپی

از کربوکسی تراپی در درمان تیرگی زیر چشم، درمان استرچ مارک ها، درمان پیری پوست، درمان درد های مفصلی، بهبود جریان خون، جوان سازی پشت دست، تقویت ناحیه کاشت مو (جایگزینی برای روش مزوتراپی که یکی از موثرترین روش ها در میان انواع کاشت مو می باشد)، درمان پوست پرتغالی شکل (سلولیت) و… استفاده می شود. در ادامه به شرح برخی از این کاربرد ها خواهیم پرداخت.

درمان تیرگی زیر چشم با کربوکسی تراپی

امروزه انجام کربوکسی تراپی در زیر چشم توانسته محبوبیت بسیاری به دست آورد و می توان به جرات ادعا کرد که بیشتر طرفداران این روش خانوم ها هستند. در این روش با تزریق گاز دی اکسید کربن سیاهی های دایره ای شکل در زیر چشم بر طرف خواهند شد و پوست، زیبایی از دست رفته ی خود را به دست خواهد آورد.

درمان استرچ مارک ها با کربوکسی تراپی

کشیدگی لایه های پوست سبب ایجاد استرچ مارک ها می شود، این استرچ مارک ها عموماً به دلیل چاقی و یا لاغری و یا بارداری در پوست ایجاد می شوند که می تواند بر زیبایی افراد تاثیر گذار باشد و معمولا افراد از داشتن این استرچ مارک ها بر بدن خود شکایت می نمایند، خوشبختانه باید دانست که با کربوکسی تراپی می توان این استرچ مارک ها را درمان کرد.

درمان سلولیت و یا پوست پرتغالی با کربوکسی تراپی

وجود سلول های چربی سبب می شود که فرد دچار سلولیت و یا همان پوست پرتغالی شود که نمونه ی آن در ران بسیاری از خانوم ها دیده می شود، این مشکل می تواند به واسطه ی تزریق گاز دی اکسید کربن رفع گردد و به پوست جلوه­ی زیباتری بخشد. بدون شک این روش درمان برای پوست های سلولیتی از پر طرفدارترین راه های درمان مخصوصا در میان خانم ها می باشد.

استفاده از کربوکسی تراپی برای کاشت مو

کربوکسی تراپی روشی است برای زیبا سازی و جوان سازی پوست که در حال حاضر توانسته مورد استقبال بسیاری از افراد و پزشکان قرار گیرد، در این روش می توان به رشد و تقویت موها و درمان ریزش مو کمک کرد ولی باید توجه داشت که تنها پزشک متخصص مو می تواند برای انتخاب نوع روش درمانی به شما کمک نماید و لازم است در این زمینه از متخصص مربوطه مشاوره گرفته و بعد برای درمان از طریق کربوکسی تراپی اقدام نمایید. لازم به ذکر است که در بسیاری از افراد این روش توانسته است جایگزینی برای روش مزوتراپی پوست باشد.

درمان و رفع خطوط چین و چروک به روش کربوکسی تراپی

در این روش با تزریق دی اکسید کربن به زیر پوست، گردش خون در ناحیه مورد نظر افرایش یافته و سبب می شود که چین و چروک های موجود در محل تزریق رفع شوند و در نتیجه فرد پوستی جوان تر داشته باشد.

روشن سازی پوست با روش کربوکسی تراپی

با روش کربوکسی تراپی می توان به سفید شدن پوست کمک نمود چرا که در نتیجه ی این کربوکسی تراپی گردش خون بیشتر را شاهد خواهیم بود. این عمل در نهایت می تواند منجر به سفیدی پوست گردد. این کاربرد روشن سازی پوست به واسطه ی تزریق دی اکسید کربن توانسته توجه افراد زیادی را به خود جلب نماید.

عوارض احتمالی کربوکسی تراپی

بیمار ممکن است در نواحی مورد عمل دچار خارش شود که این حس نهایتا 5 دقیقه وجود دارد؛ همچنین ممکن است پس از انجام کربوکسی دچار ورم، کبودی، قرمزی و احساس درد در نواحی تزریق شود.

مواردی که قبل از کربوکسی تراپی باید انجام داد:

قبل از کربوکسی تراپی نیاز نیست اقدام خاصی صورت گیرد مگر اینکه متخصص معالجه، تشخیص دهد که فرد نیاز به انجام آزمایش یا عمل خاصی دارد. به صورت کلی نیاز است که فرد قبل از انجام کربوکسی تراپی نظافت خود را رعایت نماید و از مصرف الکل از 24 ساعت قبل خودداری نماید؛ چون باعث می شود خون رقیق شده و فرد بیشتر دچار کبودی شود.

آیا می توان کربوکسی تراپی را با سایر روش ها ترکیب کرد؟

در خصوص ترکیب این روش درمانی با روش های دیگر باید گفت که ترکیب این روش با روش های درمانی دیگر امکان پذیر است؛ برای مثال باید گفت اگر از این روش برای درمان مو استفاده می شود ترکیب آن با مزوتراپی می تواند تاثیرات بیشتری داشته باشد، اما این ترکیب روش ها باید با توسط پزشک متخصص تایید گردد.

شباهت و تفاوت کربوکس تراپی و مزوتراپی

این دو روش با وجود شباهت های بسیاری که با هم دارند دارای تفاوت هایی نیز می باشند، در این دو متد هدف جوان سازی و پاک سازی پوست با تزریق می باشد. در خصوص اصلی ترین تفاوت باید گفت که در کربوکسی تراپی تزریق گاز دی اکسید کربن صورت می گیرد و در مزوتراپی پوست از دارو های مفید برای تزریق استفاده می شود.

موارد منع انجام کربوکسی تراپی

  • ابتلا به عفونت در ناحیه تحت درمان
  • در دوران بارداری
  • بیماران قلبی- عروقی و هموفیلی
  • مبتلایان به دیابت کنترل نشده
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *