لیپوساکشن

لیپوساکشن:
هنگام افزایش وزن، سلول های چربی نواحی مختلف بدن، از جمله شکم و پهلو ها دچار افزایش تعداد و حجم می شوند. لیپوساکشن تعداد این سلول های چربی را کاهش می دهد. مقدار چربی برداشته شده به ظاهر و میزان بر آمدگی و حجم چربی های موجود در این نواحی بستگی دارد. تغییر سایز ایجاد شده در صورت رعایت برخی نکات به صورت دائمی می باشد. از جمله نکاتی که باعث دائمی شدن نتایج می شود، حفظ تعادل وزنی و پرهیز از اضافه وزن مجدد می باشد. اگر پوست نواحی عمل شده انعطاف پذیری خوبی داشته باشد، به صورت کامل خود را با شرایط و حجم جدید این مناطق تطبیق می دهد. اگر پوست به هر دلیلی ضخامت نازکی داشته و یا از انعطاف قابل قبولی برخوردار نباشد، پس از لیپوساکشن، پوست نواحی مورد عمل به صورت شل و آویزان دیده خواهد شد. لیپوساکشن وقتی استفاده می شود که رژیم غذایی و ورزش برای برداشتن چربی از بخش های مخصوصی از بدن دیگر جوابگو نیست. لیپوساکشن برای بخش های زیر استفاده می شود:
• شکم
• بازوها
• باسن
• قفسه سینه و پشت
• ران ها
• گردن
تکنیک های لیپوساکشن
• لیپوساکشن بادکرده: این روش یکی از شایع ترین انواع لیپوساکشن است. جراح یک محلول استریل (ترکیبی از آب و نمک)، یک بی حس کننده (لیدوکائین) برای کاهش درد و دارویی که باعث تنگ شدن عروق میشود، تزریق می کند. این مخلوط مایع باعث می شود ناحیه مورد نظر متورم و سپس سفت شود. پس از آن جراح برش های کوچکی بر روی پوست شما ایجاد کرده و یک لوله بسیار نازک به نام کانولا را زیر پوست قرار می دهد. کانولا به یک خلا متصل هست که چربی و مایعات را از داخل بدن به بیرون می کشد.
• لیپوساکشن به کمک اولترا سوند: این نوع لیپوساکشن به همراه لیپوساکشن باد کرده استفاده می شود. در طول انجام فرآیند، جراح یک میله فلزی را زیر پوست شما قرار می دهد. این میله فلزی از خود انرژی اولتراسونیک ساطع می کند. این انرژی دیواره سلول های چربی را تخریب کرده و برداشتن چربی راحت تر می شود.
• لیپوساکشن خود-رو: این نوع لیپوساکشن از یک کانولا استفاده می کند که با سرعت به جلو و عقب حرکت می کند. این ارتعاش به جراح اجازه می دهد به راحتی چربی بیشتری را از بدن بیمار به بیرون بکشد. این نوع جراحی برخی از اوقات درد و تورم کمتری دارد و به جراح اجازه می دهد با دقت در نواحی کوچک همچون بازو، زانو و مچ پا چربی بیشتری را بردارد.
مزایای لیپوساکشن
۱. سریع و مؤثر
۲. حذف چربی از نقاط دشوار
۳. دوره‌ استراحت کوتاه
۴. سلامت کلی
۵. انگیزه
۶. بیماری‌ های چاقی
عوارض و معایب لیپوساکشن
۱. زخم های بعد از جراحی و باقی ماندن تا چند ماه
۲. افتادگی پوست
۳. خطر ابتلا به عفونت
۴. خطرات سلامتی دیگر
ابزار های لیپوساکشن
لیپوساکشن با استفاده از کانولا انجام شده و چربی اضافه ی بدن تخلیه می شود. برخی از بیماران پس از تخلیه این چربی ها از جراح خود درخواست می کنند تا چربی را به نواحی مختلف بدنشان برای حجم دهی و فرم دهی تزریق کند که این کار توسط ست نانوفت انجام می شود.
کانولا تزریق و کانولا کشیدن چربی چیست؟
کانولا ها لوله هایی از جنس استیل با طول ها و قطر های مختلف می باشند که می توانند به سرنگ یا دستگاه ساکشن متصل شوند. به منظور تخلیه چربی (لیپوساکشن) و تزریق چربی و مایعات از این کانولا ها استفاده می شود.
ست نانوفت چیست؟
استفاده از نانوفت تاثیرات حیرت انگیزی روی بدن دارد. از جمله تاثیرات این روش می ‌توان به جوان سازی پوست، رفع آسیب های پوستی، بهبود پوست سوخته، رفع کبودی، رفع چین و چروک پوست و از بین رفتن جای زخم اشاره کرد.
برای انجام تزریق چربی نانوفت لازم است ابتدا چربی لازم از ناحیه هایی همچون شکم، باسن و ران (به انتخاب و تشخیص پزشک) استخراج شود که به این منظور از عمل لیپوساکشن و لیپوماتیک استفاده خواهد شد. برش هایی در محل مورد نظر ایجاد شده و لوله کانولا به زیر پوست هدایت می ‌شود. با استفاده از این لوله، بافت چربی سست شده و به وسیله دستگاه ساکشن استخراج می شود‌.
پس از این مرحله جراح به خارج کردن مواد اضافه از چربی ‌ها و فرآوری آن می پردازد. در این مرحله چربی ها غنی شده و سلول های بنیادی به آن اضافه می ‌شود. برای اینکه بیمار در حین عمل دردی احساس نکند، از ترکیب آدرنالین و بی حس کننده موضعی در ناحیه اهدا کننده چربی استفاده می شود. پس از این که چربی لازم جدا شد، برش های ایجاد شده بخیه می شود. همچنین در محل تزریق چربی نانوفت، داروی بی حسی تزریق شده تا در این ناحیه نیز دردی احساس نشود. پس از آن چربی فرآوری شده به محل مورد نظر تزریق می ‌شود. به این منظور باید از سوزن های تیز و بسیار باریک استفاده شود. جراح پس از هر بار تزریق باید سوزن را ضدعفونی کرده تا از بروز عفونت جلوگیری شود. این عمل خطری به همراه نداشته و دوره نقاهت تزریق چربی در این روش کوتاه است. پروسه انجام این عمل بسته به محل تزریق بین 2 تا 4 ساعت طول می کشد.
نقش سلول های بنیادی در تزریق چربی به روش نانوفت
استفاده از سلول های بنیادی باعث بهبود نتایج و افزایش مزایای تزریق چربی به روش نانوفت می شود. پس از انجام این عمل، سلول های بنیادی شروع به تقسیم شدن کرده و تعداد آن ها افزایش می ‌یابد. نقش اصلی سلول های بنیادی، بازسازی سلول هایی از پوست است که دچار آسیب دیدگی شده اند. همچنین تحریک ساخت کلاژن، باعث از بین رفتن چین و چروک و جوان سازی پوست می شود. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، شش ماه پس از عمل لایه ای مکمل در زیر پوست ایجاد شده و پوست به شکل قابل توجهی بهبود می یابد. تزریق چربی به روش نانوفت و تزریق چربی به روش میکروفت عمل های زیبایی هستند که علاوه بر فرم دهی به اعضای مختلف بدن باعث جوان سازی آن ها نیز می شود.
اجزا ست نانوفت و کاربرد های آن ها
1) رابط سرنگ به سرنگ
به منظور انتقال چربی از یک سرنگ به سرنگ دیگر از این رابط استفاده می شود.
رابط سرنگ به سرنگ به دو دسته معمولی و نانو تقسیم می شوند:
• رابط سرنگ به سرنگ معمولی
برای ارتباط و متصل کردن دو سرنگ به کار می رود و بوسیله این نوع رابط یا کانکتور می توان چربی را از سرنگی به سرنگ دیگر انتقال داد. رابط سرنگ به سرنگ معمولی تغییری در اندازه چربی ها ایجاد نمی کند.
• رابط سرنگ به سرنگ نانو
این نوع رابط سرنگ به سرنگ دارای سه سایز ۱mm، ۱.۲mm،۱.۴mm،۲.۴mm می باشد. با استفاده از این نوع رابط سرنگ به سرنگ می توان به گونه ای چربی را فیلتر کرد و تنها چربی های کوچکتر از سایز های رابط به سرنگ بعدی انتقال پیدا کند. برای تزریق چربی در ناحیه صورت استفاده از این رابط لازم و ضروری است.
2) صافی چربی یا صافی نانو فت
این نوع ابزار لیپوساکشن دارای چندین توری با سایز های مختلف می باشد.
در دو طرف آن سرنگ وصل شده و می توانید سایز چربی ساکشن شده را به اندازه ای خیلی ریز و خرد شده تبدیل کنید.
اندازه های صافی ها متفاوت می باشد و تنها کافی است یک رابط صافی و چندین توری با سایز های مختلف تهیه کرده تا بتوانید کیفیت کار خود را در حد عالی بالا ببرید.
نحوه کار با ابزار صافی چربی یا صافی نانوفت؟
همواره به خاطر داشته باشید پیش از هر عمل می بایست تمامی ابزار ها را توسط مایع کنسانتره مخصوص و اتوکلاو و یا فور به خوبی استریل کنید.
پس از کشش چربی میزانی چربی داخل سرنگ داریم که این چربی ها نیاز به صاف و ریز شدن دارند تا بتوانند برای تزریق به ناحیه مورد نظر آماده شوند. سر پیچی صافی چربی را باز کرده و توری صافی با سایز مورد نظر را داخل آن قرار دهید. سپس در پیچی را دوبار ببندید حال سرنگ حاوی چربی را در یک سمت صافی چربی و سرنگ خالی را در سمت دیگر صافی نانو پیچانده و قفل کنید. همزمان که به آرامی سرنگ پر را خالی می کنید سرنگ خالی را باز کنید تا چربی های خرد شده به داخل آن انتقال پیدا کند. توجه داشته باشید که این کار را بهتر است به آرامی انجام دهید.

تفنگ تزریق چربی
از دیگر ابزار لیپوساکشن تفنگ تزریق می باشد به طوری که با هر بار فشار دادن ماشه ۰.۱mm چربی تزریق می گردد.
مزایای تزریق چربی به صورت
مهم ترین مزایایی را که می توان برای تزریق چربی برشمرد:
• از بین رفتن خطوط عمیق بین دو ابرو
• از بین رفتن خطوط و چین و چروک در بخش های میانی صورت، پیشانی و خط لبخند
• پرتر شدن صورت و چاق تر شدن صورت های لاغر و افتاده
• علاوه بر نتایج بالا این روش زیبایی ایمنی بالایی دارد زیرا که از چربی بدن خود فرد برداشت می شود و احتمال بروز واکنش بدنی در افراد بسیار کم است.
• طبیعی بودن روش زیبایی و جوش خوردن بافت چربی به بافت های اصلی صورت: این چربی ها به دلیل این که ساختاری طبیعی دارند بعد از مدتی به بافت اصلی جوش می خورند و ماندگاری دائمی پیدا می کنند. البته برای افزایش میزان دوام آن باید از لاغر شدن های ناگهانی جلوگیری کنید.
• نتایج حاصل از پیوند چربی کاملاً طبیعی است و این روش ماندگاری بالایی دارد.
• تزریق چربی روشی نوین و با کمترین عوارض برای جوانسازی صورت است و به ندرت باعث بروز کبودی و درد می شود.
• از نظر اقتصادی، این روش به صرفه تر از سایر روش های تزریق می باشد. امروزه با توجه به بالا رفتن قیمت فیلرها، استفاده از چربی ها توجیه اقتصادی نیز پیدا کرده است و بسیاری از افراد برای جوانسازی پوست از این روش استفاده می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *