پلاسماتراپی و پلاسما فرکشنال

تکنولوژی پلاسما
ما در سیاره‌ای زندگی می‌کنیم که در لایه‌ای از گاز قرار گرفته است. این گاز، ترکیبی از اکسیژن و نیتروژن محسوب می‌شود. اگر از سطح زمین فاصله بگیریم، شرایط جوی بسیار متفاوت خواهد بود. در فاصله ‌ای حدود ۸۰ کیلومتر بالا تر از جو زمین، ترکیب اصلی اتمسفر به صورت مخلوطی از بار ‌های مثبت و منفی است. در حقیقت در این فاصله از زمین ساختار جو، به صورت یونیزه در آمده است. ساختار یونیزه به ترکیبی اشاره دارد که در آن، ذرات باردارِ مثبت، منفی و خنثی به صورت مخلوط کنار هم قرار گرفته باشند. به این حالت از ماده،‌ پلاسما (Plasma) گفته می‌شود. معمولا پلاسما را به عنوان حالت چهارم ماده می‌شناسند.
به منظور ایجاد حالتِ پلاسما، بایستی به اتم‌ های یک ماده انرژی تزریق شود. این انرژی می‌تواند به شکل‌ های مختلفی از جمله گرمایی، الکتریکی یا نور باشد. اگر انرژی وارد شده به ماده به اندازه کافی زیاد نباشد، پلاسما به حالت خنثی اولیه باز خواهد گشت. هنگامی که به یک ماده به طور مداوم انرژی وارد می ‏شود، دمای آن افزایش می ‏یابد و از حالت جامد به مایع و بعد به حالت گاز می‏ رود. اگر ورودی انرژی ادامه یابد، پوسته اتمی شکسته می ‏شود و ذرات بارداری (الکترون‏های با بار منفی و یون‏هایی با بار مثبت) را ایجاد می ‏کند. این وضعیت حالت چهارم ماده (پلاسما) نامیده می‏ شود. این توضیحات به طور خلاصه در زیر آورده شده است:
جامد← مایع← گاز←پلاسما
ویژگی این حالت از ماده درجه حرارت بالا، رسانایی بالا و فعالیت زیاد است. از این خاصیت برای موارد مختلفی در تکنولوژی و پزشکی بهره برده شده که یکی از این کاربرد ها در علم پزشکی زیبایی برای جوانسازی صورت و بدن است. تکنولوژی پلاسما بخش جدیدی در حوزه پزشکی ایجاد کرده است. این تکنولوژی مدرن یک ژنراتور پلاسما را برای تولید پرتوهای پلاسمای گرم و سرد فراهم می‏ کند که کاربرد های پزشکی (مخصوصا در جراحی) دارد.
از نظر دما دو نوع پلاسمای گرم و سرد وجود دارد:
پلاسمای گرم با اعمال حرارت به ناحیه مورد نظر باعث درمان آن می ‏شود. این دستگاه برای کاربرد های پزشکی ایمن، موثر و آسان است. پلاسمای گرم، با توجه به اینکه به صورت کنترل شده توسط دستگاه ایجاد می شود تنها باعث ایجاد میکروبرن (micro burn) روی سطح پوست شده که به لایه های زیرین پوست نفوذ نمی کند و کاربرد های فراوانی در جوانسازی پوست و زیبایی دارد.
پلاسمای سرد با تغییر در اسید های دیواره سلولی باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها موجب تخریب این میکرو ارگانیسم ها شده و باعث استریل سطحی و عمقی پوست می گردد.
پلاسما در آزمایشگاه چگونه تولید می شود؟
پلاسما در آزمایشگاه با حرارت بسیار بالایی که به گاز وارد می ‏کنند تولید می ‏شود. این حرارت بسیار زیاد بین اتم‏ها و مولکول‏ های گاز برخورد ایجاد می ‏کند و باعث آزاد شدن آن‏ها می‏ گردد. چنین واقعه‏ ای در فضا مابین ستارگان نیز اتفاق می ‏افتد. دما و تراکم آن می ‏تواند بسیار سرد و یا بسیار گرم باشد.
پلاسمای طبیعی
در طبیعت می ‏توان پلاسما را در رعد و برق، شفق قطبی، شعله آتش، هسته‌ های دنباله ‌دارها و خورشید یافت.
پلاسما در پزشکی
• استریلیزه‌ کردن لوازم و قطعات پزشکی، ترمیم زخم ‌ها، از بین‌ بردن سلول ‌های سرطانی، از بین‌ بردن عفونت چشم و سازگار کردن ایمپلنت ‌ها برای قرار‌گیری در بدن انسان، مهندسی بافت، پردازش بیماری‌ های پوستی، پردازش تومور ها بر‌اساس فرآیند های آپوپتوتیک و دندانپزشکی از دیگر کاربرد های زیست‌ پزشکی آن است که نتایج امید‌ بخشی به‌ دست آورده‌اند و از این‌ روی، می‌توان‌ رشد سریع این حوزه جدید در پزشکی را انتظار داشت.
• در گذشته از انرژی پلاسما برای برش جراحی استفاده می‏ شد زیرا هم ‏زمان با ایجاد برش انعقاد خون نیز انجام می‏ گیرد. هنوز از این خاصیت آن در اتاق عمل استفاده می ‏شود. پلاسماجت قبلا برای ضدعفونی و استریل کردن وسایل پزشکی مورد استفاده قرار می‏ گرفت. درمان زخم ‏های مزمن مانند زخم‏ های دیابتی پا با پلاسمای سرد امکان‏ پذیر است.
دستگاه های زیادی در حوزه زیبایی وجود دارندکه با استفاده از اثر پلاسما کار می کنند که از جمله این دستگاه ها می توان به پلاسما جت، پلاسما پن و پلاسما فرکشنال (CO2) اشاره کرد.
درمان های انجام شده به وسیله پلاسما نسبت به دیگر روش های زیبایی تهاجمی تر بوده اما نسبت به جراحی کم تهاجمی تر هستند.
پلاسما تراپی چیست؟
نوک دستگاه پلاسما در فاصله 1 الی 2 میلی متری از سطح پوست نگه داشته می شود و پرتاب متعدد ذرات پلاسما در محل درمان انجام می شود. درصورتی که نوک دستگاه پوست را لمس کند، دستگاه سریعاً برداشته خواهد شد تا از آسیب جلوگیری شود. با این حال، به احتمال زیاد گرما و ناراحتی در ناحیه درمان را حس خواهید کرد. درمان تنها بین 10 تا 60 دقیقه باتوجه به اندازه ناحیه درمان طول خواهد کشید.
پلاسما تراپی یک روش درمانی غیر لیزری است که با استفاده از یک دستگاه ارائه کننده انرژی بصورت پلاسما، برای جوانسازی پوست، بهبود خطوط صورت و چروک (ریتید ها) و ترميم تغییرات پوستی ناشی از اشعه آفتاب سوختگی – کاربرد دارد. دستگاه پلاسمای زیبایی نخستین تکنولوژی غیر لیزری است که به وسیله FDA تائید شده است و از لحاظ بالینی ثابت شده است که میتواند با استفاده از انرژی پلاسما، باعث احیاء و بازسازی پوست شود.
از فواید این شیوه فراگیر بودن آن است، به این معنی که محدودیت سنی، رنگی و جنسیتی ندارد. این درمان برای سن 35 تا 55 سال مناسب بوده ولی برای تمام سنین پاسخ دهی داشته و مناسب است. همچنين این درمان نسبت به درمان های مشابه مثل هایفو تراپی عارضه های جانبی کم تر داشته و به وسیله اپراتور قابل اجرا است.
پلاسما تراپی صورت
پس از درمان، مقدار کمی حس گرما، مثل یک احساس افتاب سوختگی و قرمزی و کمی پوسته سیاه رنگ در جایی که تحت درمان قرار گرفته است، وجود خواهد داشت. این پوسته ها در عرض 5 الی 7 روز بهبود می یابند. ممکن است بسته به محل درمان، تورم وجود داشته باشد، ولی این تورم در عرض چند روز رفع می شود.
کاربرد های پلاسما تراپی به شرح زیر است:
• لیفت صورت
• لیفت پوست گردن
• درمان چین و چروک
• رفع غبغب
• رفع ناهمواری های پوستی
• بهبود رنگ پوست
• کاهش ترک های شکمی ناشی از سزارین و چاقی
• رفع افتادگى پوست شکم
• لیفت پلک
• رفع خطوط زیر چشم
• کاهش عمق خط خنده
• رفع خطوط ریز دور لب
• برطرف کردن لک های حاصل از آفتاب سوختگی
• پاک کردن تتو های آرایشی
• لیفت بینی
• سفت کردن پوست شل شده
• درمان رگ های عنکبوتی و رگ های سطحی پوست
• ازبین بردن خال، زگیل، اسکین تگ یا منگوله های پوستی
• رفع جای جوش
مراحل پلاسما تراپی چگونه است؟
پس از مشاوره ای که در آن شما توقعات خویش را برای درمان عنوان می کنید و معلوم شد که پلاسما تراپی، درمان مناسبی برای شما است یا خیر، شما فرم رضایت نامه ای را امضاء خواهید کرد. پزشک برای مقایسه، قبل و بعداز درمان، از شما تعدادی عکس خواهد گرفت.
معمولاً در این شیوه از بی حسی موضعی بصورت تزریق یا کرم بی حسی، بسته به ناحیه ی درمانی، استفاده می شود. به عنوان مثال، برای برداشتن خال، معمولاً از تزریق بی حس کننده و در لیفت پلک معمولاً از کرم بی حس کننده استفاده می شود. برای تأثير بی حسی تقریباً 30 دقیقه زمان لازم است. زمانی که درمان شروع می شود، حس حرارت و گرما خواهید داشت و نواحی که پوست نازک تری دارند، مثل پوست اطراف چشم، معمولاً حس ناراحتی بیشتر است.
عوارض پلاسما تراپی
تا به حال هیچ عوارض جانبی عمده ای گزارش نشده است. بعضی از اثرات و عوارض جانبی که ممکن است رخ دهد، به خصوص بعد از درمان با سطح بالای انرژی عبارتند از:
پوست ریزی بی اندازه ( پوسته پوسته شدن، لایه لایه شدن) و ایجاد یک لایه سفت بر روی پوست
قرمزی و تورم تا یک هفته بعد از درمان ادامه دارد که این امر میتواند با استفاده از بسته یخ در فواصل ۱۰ دقیقه ای برای ۲۴ ساعت اول بهبود یابد. این قرمزی در بیمارانی که PSR3 را با دو پالس انرژی بالا دریافت نموده اند، میتواند ۶ تا ۸ هفته بعد از درمان ادامه یابد.
هایپرپیگمانتاسیون موقت

پلاسما فرکشنال

پلاسما فرکشنال از طریق دسته خود، پالس های پلاسمای مبتنی بر نیتروژن را در کسری از ثانیه به پوست می رساند. درون دسته، یک ژنراتور یا تولیدکننده فرکانس فوق بالا (UHF) وجود دارد که گاز نیتروژن بی اثر را به گاز یونیزه شده فعال تبدیل می کند که پلاسما نامیده می شود. این انرژی حاوی پلاسما از طریق یک دهانه از جنس کوارتز که در قسمت جلویی دسته قرار دارد، بر روی پوست عمل می کند. انرژی ارائه شده، گرمایی را روی سطح پوست تولید می کند که موجب حذف سلول های اپیدرمی آسیب دیده قدیمی و زیر سطح پوست یا درم ها به منظور افزایش رشد کلاژن می شود.
کاربرد های پلاسما فرکشنال
1. جهت از بین بردن خطوط و چروک دور چشم
یکی از اهداف پلاسما فرکشنال از بین بردن چین و چروک دور چشم است که جایگزین عمل جراحی و بلفاروپلاستی بوده و با استفاده از این روش می توان نتایج بسیار خوبی را در جهت از بین بردن چین و چروک ها و پف و افتادگی پوست اطراف چشم مشاهده نمود. پلاسماتراپی باعث جلوگیری از بیهوشی، برش پلک، بخیه زدن و … برای از بین بردن پف پلک و چین و چروک اطراف چشم می شود. نکته قابل توجه این است که افراد باید توجه کنند که با مشاهده اولین چروک ها و حس افتادگی پلک به پزشک زیبایی مراجعه نمایند و با درمان سریع تر و ساده تر گزینه جراحی را حذف نمایند.
2. جهت لیفت و سفت شدن پوست صورت
یکی دیگر از بهترین نتایجی که پلاسما بر جای گذاشته لیفت و سفت شدن پوست می باشد. زمانی که انرژی پلاسما روی پوست صورت و گردن وارد می شود سطح پوست را به صورت کنترل شده و نقاط بسیار ریزی می سوزاند. با این عمل هم پوستِ شل، جمع می‌شود (که در همان لحظه لیفت قابل مشاهده می باشد) و هم به دلیل ترمیم زخم ها با خون رسانی، اکسیژن رسانی و تولید کلاژن اثرات سفت شدن پوست 2 تا 3 هفته پس از لیفت نیز ادامه دار خواهد بود.
3. پلکسر جهت کوچک کردن بینی
افرادی که قصد جراحی بینی جهت کوچک کردن آن را دارند می توانند مطالب زیر را در مورد پلاسما( پلکسر) بینی مطالعه نمایند. در پلاسمای بینی به دلیل تصعید سطح پوست بینی، پوست، مقداری جمع می گردد. این نقاط که به صورت کنترل شده سوزانده می‌شود در هر جلسه حدود 10 الی 15 درصد کوچک شدن بینی انجام می گیرد و توصیه می گردد سه بار عمل پلکسر انجام گیرد.
4.استفاده از پلاسما جهت کوچکتر شدن منافذ پوست صورت:
استفاده از پلاسما نشان داده همانطور که در سفت کردن، جوانسازی و لیفت صورت تاثیر موثری داشته اثرات قابل توجهی بر روی کوچک کردن منافذ پوست می‌گذارد به گونه‌ای که برخی افراد صرفاً جهت کوچک کردن منافذ باز پوست پلاسما انجام میدهند.
5.استفاده از پلاسما جهت کوچک کردن غبغب:
اثربخشی پلاسما در کوچک کردن غبغب مطابق با همان رویه ذکر شده در کوچک کردن بینی و سفت شدن پوست صورت می باشد. در ناحیه غبغب نیز وقتی تصعید و سوزاندن نقاط ریز روی غبغب انجام می‌گیرد پوست را سفت و جمع تر می نماید.
از مزیت هایی این روش برای افراد، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
روش پلاسما فرکشنال می تواند علاوه بر پوست صورت، دست ها، گردن و شانه ها را نیز درمان کند.
غیر تهاجمی و بدون نیاز به بستری شدن و بیهوشی و راه حلی ساده برای همه ی نواحی آسیب دیده ی پوست
موثر در برابر چین و چروک، آکنه و تیرگی پوست
تحریک سلول های پوستی برای تجدید عمیق
تقویت خاصیت ارتجاعی پوست
بهبود روند گردش خون در زیر پوست
بازسازی سلول های داخلی و خارجی
آرام و بدون درد
روشی مدرن و پیشرفته و بدون نیاز به تزریق
تاثیر آنی
مراقبت های پس از پلاسما فرکشنال
• یکی از مهم ترین نکات در انجام پلاسما تراپی مراقبت های پس از آن می باشد. باید افراد حتماً تا یک هفته تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را به صورت دقیق استفاده نمایند.
• از توصیه های مهم این است که فرد باید تا یک هفته از قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم بدون استعمال کرم های تجویزی به شدت خودداری نماید.
• توصیه می گردد پس از انجام پلاسما تراپی تا یک روز به ناحیه مورد نظر آب زده نشود.
• توصیه می گردد به هیچ عنوان تا زمانی که پوست های کهنه ریخته نشده آنها را از پوست جدا نکنید.
تعداد جلسات پلاسما
برای ناحیه دور چشم و از بین بردن پف و چین و چروک های اطراف پلک پیشنهاد می گردد سه جلسه با فواصل یک و نیم تا دو ماه انجام شود.
پلاسما جهت جوانسازی و سفت شدن پوست و رفع غبغب، سه جلسه که فاصله بین جلسات یک ماه باشد.
پلاسما جهت کوچک کردن بینی سه جلسه و فاصله بین جلسات یک و نیم ماه باشد.
نکات مهم در مورد پلاسما تراپی
باید توجه داشت که بلافاصله پس از پلاسما شما میتوانید به انجام امور روزمره خود بپردازید و نیاز به استراحت و ماندن در منزل نیست اما باید توجه داشته باشید که تا یک هفته به صورت مرتب از پماد های تجویز شده توسط پزشک استفاده نمایید. در نتیجه چنانچه برایتان مقدور نمی باشد زمان انجام پلاسما تراپی خود را موکول به وقتی نمایید که بتوانید مراقبت های پوستی خود را به نحو احسن انجام دهید.
پلاسما تراپی جزو آن دسته از روش هایی می باشد که تاثیر خود را در همان جلسه اول نیز نمایان می کند.
و در صورت صلاح دید پزشک، مراجعه کننده جلسات دوم و سوم را ادامه خواهد داد.
آیا پلاسما تراپی درد دارد؟
قبل از شروع کار از پماد و مواد بی حسی موضعی در نواحی استفاده می گردد که درد و سوزش را کاملاً کاهش می دهد به گونه‌ای که برای افراد کاملاً قابل تحمل میباشد و آزار دهنده نخواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *