گن لیپوساکشن

گن های لیپوساکشن
جراحان همواره توصیه دارند که افراد بعد از انجام عمل هایی مانند لیپوماتیک و لیپوساکشن، در محل تحت جراحی از گن کششی استفاده کنند. ممکن است برخی افراد این توصیه‌ را نادیده بگیرند، اما اگر از مزایای گن های لیپوساکشن مطلع باشند در می یابند که استفاده از این گن ها تا چه اندازه می تواند نتایج جراحی را تغییر دهد. پوشیدن این گن ها باعث توزیع فشار یکنواخت در ناحیه مد نظر می شود. این فشار باعث صاف شدن سطح بدن و ایجاد چسبندگی بیشتر بین پوست و بافت زیرین آن می شود. توصیه می شود در هفته اول به طور تمام وقت از گن استفاده شود. در حین دوش گرفتن باید آن را جدا کرده و پس از آن دوباره پوشیده شود. به طور میانگین در تمام عمل های لیپوساکشن باید به مدت 8 الی 10 هفته از گن استفاده شود. فرد می تواند پس از گذشت چند هفته به طور موقت لباس مخصوص لیپوساکشن را با دیگر لباس ها تعویض کند اما باید دقت داشت که زمان استفاده نکردن از گن ها طولانی نشود. در هنگام خواب بهتر است این لباس بر تن باشد. گن مخصوص لیپوساکشن باعث خروج ترشحات اضافی از طریق برش های جراحی می شود. استفاده از گن بعد از لیپوساکشن باعث تحریک کلاژن سازی در پوست شده و در نتیجه بهبود زودتر زخم ها می شود. تجربه ثابت کرده است افرادی که در دوره نقاهت خود از گن بعد از عمل استفاده کرده اند، دارای پوست صاف و یکنواخت تری هستند.
بیشتر جراحان توصیه می کنند که بیماران یک گن الاستیک فشاری مخصوص را برای مدت زمان مشخص پس از انجام لیپوساکشن بپوشند. این گن های مخصوص به صورتی طراحی شده اند که فشار دائم و متناسب را بر محل هایی که لیپوساکشن شده است وارد می کند. این گن ها معمولا از الیافی به نام لیکرا تشکیل شده اند. این گن ها معمولا در ناحیه شرمگاهی باز هستند و به راحتی امکان مدفوع یا ادرار کردن را به بیمار می دهد بدون نیاز به خارج کردن گن می دهند.
مدت زمان لازم برای پوشیدن گن های فشاری بعد از جراحی بستگی به تکنیک جراحی دارد. در روش بسته که برش های لیپوساکشن با بخیه بسته شده باشد، لازم است گن ها به مدت دو تا شش هفته و یا حتی بیشتر پوشیده شود اما در روش لیپوساکشن باز که محل برش های لیپوساکشن باز می ماند، مدت زمان استفاده از گن های فشاری مخصوص جراحی بین سه تا شش روز خواهد بود.
مزایای بسیاری برای استفاده از گن وجود دارد و به همین دلیل این مسئله یکی از الزامات و مراقبت های بعد از عمل لیپوساکشن محسوب می شود.


برخی از این مزایا عبارتند از:
کاهش تورم
پس از انجام عمل زیبایی، تورم و کبودی به وجود می‌آید. در عمل لیپوساکشن استفاده از گن کششی بعد از لیپوماتیک و لیپوساکشن باعث کاهش مقدار تورم و تسریع در بهبودی می شود. فشار ناشی از گن با خارج کردن مایعات از زیر پوست، باعث کاهش ورم می شود.
جلوگیری از تجمع مایعات
هنگامی که چربی ها از بدن خارج می شوند یک فضای خالی به جای آن ها ایجاد می شود و همان فشارهایی که پیش تر بعنوان عامل تورم ذکر شدند می توانند باعث تجمع مایعات در این فضای خالی شوند و در آن هنگام می بایست این مایعات مجدداً توسط سرنگ و سوزن از بدن بیمار خارج شود که عموماً کاری دشوار و از نظر بیمار ناخوشایند خواهد بود. با اعمال فشار خارجی توسط گن های پس از عمل جراحی (گن لیپوماتیک)، این فضای خالی از میان برداشته می شود و پوست به بافت زیرین خود چسبیده و بدین ترتیب فضایی جهت تجمع مایعات وجود نخواهد داشت.
چسبندگی بین پوست و بافت های بدن
همان فضای خالی که به مایعات اجازه تجمع را میداد، به پوست آزاد نیز اجازه حرکات رفت و برگشتی را می دهد و این موضوع باعث می شود که نهایتا پوست ظاهری چین خورده و چروک پیدا کند. پوشیدن گن کمک میکند که در طی دوره نقاهت پوست روی محل مطلوب بصورت صاف و یکدست جوش خورده و از چین و چروک آن جلوگیری شود. استفاده از گن کششی بعد از لیپوساکشن باعث می شود پوست به صورت یکنواخت به بافت زیرین خود بچسبد و دچار چروک و ناهمواری سطحی نشود.
بهبود زخم های ناشی از عمل
فشار باعث فرونشاندن و بهبود بخشیدن محل زخم ها میشود. از آنجا که که شکل و ظاهر محل زخم ها، بعد از عمل لیپوساکشن از اهمیت بالایی برخوردار هستند همچنین زخم های داخلی نیز به زمان بیشتری نیاز دارند تا کم کم صاف و یکدست شوند، ایجاد فشار باعث میشود که فیبرهای کلاژن در فرآیند مکانیزم طبیعی بدن با سرعت بیشتری، شرایط بهبود این زخم ها را فراهم کنند. اگرچه زخم های حاصل از لیپوساکشن کوچک هستند اما معمولا لیپوساکشن به همراه جراحی های دیگری انجام میشود که زخم های بزرگتری برجای میگذارند. به همین دلیل استفاده از گن لیپوماتیک و لیپوساکشن باعث بهبود سریع ‌تر زخم‌ ها می شود. همچنین استفاده مداوم از این لباس ها در محو شدن جای زخم کمک بسزایی می کند.
شکل دهی خطوط بدن
یک گن خوب باعث می شود منحنی های جدید بدن به بهترین شکل فرم بگیرند.
خطر ابتلا به زخم کلوئید را کاهش می دهد
کلوئیدها زمانی ایجاد می شوند که بافت اضافه روی زخم بهبود یافته رشد کند. فشرده سازی اولین خط دفاعی در برابر کلوئیدها است زیرا آنها می توانند سازهای زخم کلوئید را نرم و از بین ببرند.
کاهش خطر عفونت
یک گن بعد از جراحی می تواند مانند یک مانع از پوست شما در برابر میکروب های خارجی محافظت کند.
درد و ناراحتی کمتر بعد از جراحی
فشار ملایم و حمایت گن می تواند باعث تسکین درد شود. به عنوان مثال ، به این فکر کنید که درد ساق پا چه زمانی تسکین می یابد. غریزه شما این است که با دست به ساق پا فشار بیاورید. چرا؟ باعث می شود ناحیه آسیب دیده احساس بهتری داشته باشد. همین اصل بر روی زخم ناشی از یک عمل جراحی اعمال می شود. باز هم کلید اصلی فشار ملایم است.
عوارض احتمالی استفاده از گن کششی پس از عمل
در صورتی که از محصولات بی کیفیت استفاده شده و یا روش استفاده درست نباشد، ممکن است در حین استفاده از گن جراحی مشکلاتی ایجاد شود. انتخاب سایز گن از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در نتیجه عمل تأثیر بسزایی دارد. تنگی بیش از حد گن باعث فشار زیاد و اختلال در سیستم گردش خون شده و سایز های گشاد هم تاثیر مد نظر را ایجاد نخواهد کرد. از جمله عوارض محتمل استفاده از گن می ‌توان به نکروز، ایجاد ادم لنفاوی، یکنواخت نبودن پوست و ایجاد سروما اشاره کرد. در صورتی که اصول لازم در استفاده این محصولات رعایت شده و همچنین کیفیت این لباس مناسب باشد نمی توان به جز مزیت انتظار دیگری از این گن ها داشت.
انواع گن لیپوساکشن
برای هر بخش از بدن گن های مخصوص طراحی و عرضه شده است. به این ترتیب افراد می ‌توانند پس از جراحی هر کدام از اعضای بدن، محصول مخصوص آن را تهیه و استفاده کنند.
گن مخصوص صورت، چانه و فک
پس از انجام لیپوساکشن صورت و غبغب باید از گن مخصوص آن استفاده کرد. این محصول در ناحیه زیر چانه و بالای سر قرار می گیرد و باید تا دو الی سه هفته به طور مداوم از آن استفاده شود. فشاری که این لباس وارد می کند باید متعادل و موثر باشد.
گن مخصوص شکم و پهلو
این لباس پس از انجام لیپوساکشن و یا انجام لیپوماتیک شکم و پهلو استفاده شده و فشار مناسبی را به میان تنه وارد می کند. با استفاده از این گن ها فشار یکنواختی به شکم و پهلو وارد شده و این موضوع باعث فرم گرفتن این اندام ها می ‌شود. این لباس از قسمت زیر سینه تا بالای زانو ها را پوشش می دهد.
گن تمام بدن
این نوع گن ها برای استفاده همزمان در سراسر بدن طراحی شده است و در مواردی که چند ناحیه به طور همزمان تحت جراحی قرار می گیرد، مناسب و موثر است. در چنین مواردی منطقی است به جای چند گن از یک گن تمام بدن استفاده شود. این لباس در تمام نقاط بدن فشار یکسانی را وارد کرده و باعث می شود تا سطح پوست صاف و یک دست شود.
گن مخصوص بازو
پس از انجام لیپوساکشن بازو باید از گن‌ های مخصوص بازو استفاده شود. این لباس ها به طور کامل بازوها و شانه ها را پوشش می‌ دهد. فرد می تواند روی این لباس ها لباس های دیگری هم بپوشد.
گن مخصوص ران
این گن ها ظاهری شبیه شلوار داشته و تمام قسمت پایین تنه را پوشش می دهد. از این محصولات معمولاً برای لاغری و همچنین برای دوران بعد از عمل لیپوساکشن و لیپوماتیک استفاده می شود.
گن مخصوص سینه
این گن اطراف سینه را پوشش داده و برای لاغری و همچنین پس از جراحی لیپوساکشن استفاده می شود. استفاده از این لباس ها باعث ایجاد گرما در بدن می ‌شود. بنابراین بدن دچار تعریق شده و به لاغری کمک می کند. همچنین پس از عمل استفاده از این محصولات به فرم دهی سینه و التیام جای زخم کمک می کند. تا چند هفته بعد از عمل باید به طور مداوم از این لباس استفاده کرد.
ویژگی های گن با کیفیت
خواص ضد باکتریایی
یک گن خوب بعد از عمل باید از الیافی ساخته شده باشد که از رشد باکتری ها روی پوست جلوگیری کند و مانع از رشد میکروب ها و ایجاد بو شود، گن با داشتن ساختار شش ضلعی باعث تبادل هوا در دو طرف گن می شود و از تعریق و ایجاد بو در گن جلوگیری می کند.
دارای خاصیت تنفسی
قابلیت تنفس پوست و اکسیژن رسانی به آن اهمیت زیادی دارد. پارچه های ارزان قیمت، زبر یا خشن باعث ساییدگی پوست می شود. اما قابلیت تنفس پوست باعث کاهش تعریق، خشکی پوست و راحتی شما می شود. الیاف گن باعث رطوبت رسانی به پوست می شود و از خشکی آن جلوگیری می کند. تبادل هوا در دوطرف گن به دلیل ساختار شش ضلعی باعث خاصیت تنفسی گن می شود.
ضد تعریق
این امر علاوه بر راحتی بیشتر شما، باعث کاهش انتشار باکتری ها می شود زیرا باکتری ها در رطوبت و گرما رشد می کنند. همچنین ممکن است بوی ناشی از باکتری را کاهش دهد. گن بعد از جراحی به دلیل ساختاری که دارد باعث ایجاد خاصیت تنفسی می شود و از تعریق جلوگیری می کند و فرد به راحتی می تواند در کل روز آن را بپوشد و احساس راحتی داشته باشد.
کیفیت بالای یراق آلات گن : گن بعد از جراحی با داشتن زیپ ها و چند ردیف قزن راحتی فرد را در هنگام پوشیدن تامین می کند. همچنین باعث می شود فرد در هنگام پوشیدن و درآوردن لباس فشار کمتری را احساس کند.
زیپ ها باید به راحتی بلغزند. شما نمی خواهید پس از جراحی مشکلی با بستن لباس داشته باشید. بستن قلاب ها باید بدون فشار انجام شود. حساسیت شما در روزهای بعد از جراحی بیشتر خواهد بود. همراه شما باید در پوشیدن گن و درآوردن آن در صورتی که انجام آن به خودی خود بسیار دشوار است ، کمک کند.
تفاوت گن بعد از جراحی و شکم بند چیست؟
این یک سوال پیچیده است. بعضی از جراحان از کلمات به جای هم استفاده می کنند ، اما دقیقا یکسان نیستند. هر دو لباسی برای بعد از جراحی هستند که دارای فشار ملایمی برای بهبودی و کاهش تورم هستند.
بسیاری از بیماران در ابتدا بعد از عمل ابدومینوپلاستی، از شکم بند استفاده می کنند. شکم بندها نوعی کمربند هستند که به طور معمول از یک ماده کشسان و الاستیک طراحی شده که از طریق پارچه چسبی بسته می شود. این مفهوم شبیه به بانداژی است که ممکن است در کمک های اولیه داروخانه یافت شود. کمربند ابدومینوپلاستی محکم تر از آن است که شما فکر کنید.
گن ها بیشتر شبیه لباس هستند. به جای چسب ، از قلاب یا زیپ برای بسته شدن آنها استفاده می شود. آنها معمولاً بزرگتر از شکم بندها هستند. سطح بزرگتر گن های فشاری برای بیمارانی مفید است که چندین جراحی زیبایی در نواحی شکم ، باسن و ران انجام داده اند.
ممکن است در مراحل مختلف بهبودی از شما خواسته شود هر دو نوع را بپوشید. البته، این ممکن است بسته به روش هایی که انجام داده اید و دستورالعمل های مراقبت های بعد از جراحی متفاوت باشد. بعضی از جراحان ترجیح می دهند فقط از یکی یا دیگری استفاده کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *