ال ای دی تراپی

ال ای دی تراپی
لایت تراپی یا نور درمانی همان‌طور که از اسم آن انتظار می‌رود، درمانی برای مراقبت پوست است که از طول موج ‌های مختلف، از جمله نور های آبی و قرمز استفاده می‌کند LED .مخفف دیود ساطع‌کننده نور است که از دهه ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار گرفت. ناسا در ابتدا آن را برای آزمایش رویش گیاهان در ماموریت‌های شاتل تولید کرد و بعد‌ها به عنوان درمانی برای زخم‌ها مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن در پیشرفت‌های علم زیبایی و سلامت پوست، متخصصان زیبایی از نوردرمانی LED برای کمک به بازسازی پوست و رفع آکنه‌ های صورت استفاده می‌کنند.
دو طیف رنگی نور لایت تراپی که از آن صحبت کردیم، رنگ‌ های قرمز و آبی هستند اما هریک از این نور های رنگی، یک کاربرد درمانی جداگانه برای پوست دارند. متخصص نور درمانی از فرکانس ‌های نور آبی یا قرمز بر اساس مشکل پوستی شما استفاده می‌کند. رنگ قرمز در درجه‌ی اول برای خاصیت ضد پیری آن استفاده می‌شود و رنگ آبی برای درمان آکنه، بیشترین کاربرد را دارد.
انجام این روش درمانی هم در کلینیک‌ های زیبایی و هم به صورت خانگی با استقبال بسیاری روبرو شده است. این تکنیک درمانی با استفاده از امواج مختلف LED می‌تواند به درمان آکنه، کاهش التهاب و بهبود نشانه ‌های پیری کمک کند. استفاده از این روش برای افرادی که دارای این مشکلات پوستی هستند و کرم ‌ها و محصولات دیگر نتوانسته ‌‌اند به آن‌ها کمک کنند، مناسب است. این روش برای افراد با انواع رنگ پوست بی‌خطر بوده و موجب سوختگی نمی‌شود. اما چند نکته قابل توجه وجود دارد. اول اینکه این روش درمانی هزینه‌ بر می باشد و همینطور نمی‌توان از نتیجه آن مطمئن بود. اگر شما داروی خاصی مصرف می‌کنید و یا یک بیماری پوستی فعال دارید این روش می‌تواند خطرناک باشد. به همین منظور با متخصص زیبایی خود در مورد مشکلات پوستی خود و مناسب بودن این روش مشورت کنید.
استفاده از نوردرمانی برای مشکلات پوستی دارای سابقه تاریخی است. این روش اولین بار برای کمک به درمان سریع زخم ‌ها و بازسازی بافت‌ های آسیب ‌دیده برای دریانوردان آمریکایی در دهه ۹۰ میلادی استفاده شده است. پس از آن این روش برای استفاده در زمینه زیبایی مورد بررسی قرار داده شد. ال‌ ای‌ دی تراپی عمدتاً برای افزایش کلاژن و بافت پوست‌ که باعث کاهش آسیب‌ های ناشی از لک ‌های کهولت سن، آکنه و چین و چروک می‌شوند کاربرد دارد. فرکانس ‌ها و امواج مختلفی وجود دارند که برای نور درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل فرکانس ‌های نور قرمز و نور آبی می ‌باشند که بدون ایجاد درد و پرتو های ماوراء بنفش به درون پوست نفوذ می‌کنند. نور قرمز عمدتاً خواص ضد پیری دارد، درحالی که نور آبی برای درمان آکنه استفاده می‌شود.
نور درمانی یک درمان بدون درد و غیر تهاجمی با فواید چند گانه است که در آن موضع درمانی اعم از صورت یا نقاطی مثل سینه، کمر، بازو و… در معرض طول موج نور های مشخص و تک رنگ دستگاه LED قرار می گیرد، LED تراپی محرک کلاژن سازی و جوانسازی پوست، رفع آکنه و جوش، افزایش جریان خون پوست و التیام دهنده و کاهنده منافذ پوست است. در این روش با توجه به هدف درمانی، رنگ نور و مدت زمان نور دهی تنظیم شده و نور تک رنگ low-level به لایه های عمیق تر پوست تابانده می شود.
ماسک های ال ای دی تراپی را می توان در تمام نقاط بدن استفاده نمود اما معمول ترین محل استفاده از این ماسک ها در ناحیه صورت است، زیرا پوست صورت بیشتر از سایر نواحی پوست در معرض آسیب و خطر وجود دارد.
استفاده از این ماسک ها هیچگونه عوارضی نداشته و یک روش غیرتهاجمی بدون نیاز به دوره نقاهت است
که هیچگونه درد و خونریزی بر روی پوست ایجاد نخواهند کرد، استفاده از این روش در طولانی مدت موجب ایجاد تغییرات چشمگیر در پوست شما خواهد شد.
موارد استفاده لایت تراپی
نور درمانی LED می‌تواند به درمان انواع مشکلات پوستی کمک کند. از جمله‌ی این مشکلات:
• آکنه
• درماتیت
• پوست کدر
• اگزما
• پسوریازیس
• آکنه روزاسه
• جای زخم
• علائم پیری، از جمله چین، چروک و لکه‎ های پیری
• آسیب خورشید
• التیام زخم
• سایر بیماری ‌های التهابی پوستی
نواحی تحت درمان
با اینکه ال‌ ای‌ دی تراپی را می‌توان برای تمامی نواحی بدن استفاده کرد، اما معمولا برای پوست صورت استفاده می‌شود. پوست صورت بیشتر تمایل به آسیب دیدن دارد زیرا نسبت به سایر قسمت‌های بدن بیشتر در معرض عناصر مخرب قرار می‌گیرد. ال‌ ای‌ دی تراپی همچنین می‌تواند بر روی گردن و سینه که بیشتر در معرض نشانه‌های پیری قرار می‌گیرند، استفاده شود.
انواع نور درمانی
نور درمانی برحسب نوع نوری که به کار برده می شود به روش های گوناگونی صورت می گیرد که متداول ترین آن ها عبارتند از:
نور درمانی با استفاده از اشعه ماورای بنفش
از این روش در درمان بیماری های ویتیلیگو، اگزما، پسوریازیس، درماتیت اتوپیک و یرقان نوزادان استفاده می شود و بر حسب طول موج به کار رفته بر سه نوع است:
UVA با طول موج 315 تا 400 نانومتر
UVB با طول موج 280 تا 315 نانومتر
PUVA استفاده همزمان از اشعه UVA و دارو
نور درمانی با استفاده از اشعه مادون قرمز
اشعه مادون قرمز در لامپ های حرارتی تولید می شود و از طول موج های مختلف آن استفاده می شود. اثرات بیولوژیکی آن افزایش سرعت متابولیسم و افزایش گردش خون است. به این دلیل در نور درمانی جهت درمان زخم های ایجاد شده در ماهیچه ‌ها و استخوان ها به کار میرود. از طول موج 700 و 1050 نانومتر آن هم برای گرم نگه داشتن نوزادان در بخش های ویژه استفاده می کنند.
نور درمانی با لیزر
لیزر درمانی هنوز در بعضی از حرفه های پزشکی به عنوان علامت پزشکی مدرن به شمار می رود. لیزر ها قادرند پالس های پر قدرت نوری از خود ساطع کنند و تا فاصله دوری ارسال کنند. در واقع نور لیزر نوعی انرژی الکترومغناطیس مادون قرمز است و به صورت فوتون به بدن وارد میشود. نور درمانی با لیزر در جراحی چشم (کاتاراکت)، آرتریت، خار پاشنه، شکستگی ها؛ التهاب عصب، سندروم تونل کارپال، برداشتن سیاهرگ ها و پاک کردن تاتو نقش دارد.
نور قرمز:
نور مادون قرمز برای خارجی‌ ترین لایه پوست یعنی اپیدرم استفاده می‌شود. وقتی که این نور بر پوست ساطع می‌شود اپیدرم آن را جذب کرده و سپس باعث تحریک پروتئین ‌های کلاژن می‌شود.
از لحاظ علمی کلاژن به این معنی است که پوست نرم‌ تر و شاداب ‌تری خواهید داشت و همین طور می‌تواند باعث کاهش ایجاد خطوط و چین و چروک روی پوست شود.
نور آبی:
در ال‌ ای‌ دی درمانی با نور آبی، روی غدد سباسه تمرکز می‌شود، این غدد که با عنوان غدد چربی پوست شناخته می‌شوند در زیر فولیکول‌ های مو قرار دارند. غدد سباسه برای چربی‌ رسانی به پوست و مو ضروری هستند و از خشکی آن‌ ها جلوگیری می‌کنند. البته این غدد می‌توانند بیش فعال شده و موجب پوستی چرب و ایجاد آکنه شوند. از لحاظ علمی نور آبی می‌تواند روی این غدد تأثیر گذاشته و از میزان فعالیت آن ‌ها بکاهد، در این صورت شما شاهد کم شدن جوش‌ های آکنه ‌ای خود خواهید بود. نور آبی همچنین می‌تواند باکتری‌ های ایجاد‌کننده آکنه در زیر پوست را نابود کرده و به درمان جوش ‌های آکنه ‌ای شدید از جمله کیست ‌ها و گره ‌ها کمک کند. نور آبی اغلب به همراه نور قرمز به منظور کمک به درمان آکنه، کاهش جای زخم و بهبود التهاب استفاده می‌شود. براساس تحقیقی در سال ۲۰۱۸ بر روی حیوانات مشخص شد که، نور آبی می‌تواند باعث بهبود سوختگی ‌های درجه سه پوست نیز شود.


چه انتظاری باید بعد از درمان با ال‌ ای‌ دی داشته باشیم؟
نوردرمانی با LED یک روش غیر تهاجمی است بنابراین نیازی به استراحت نداشته و پس از اتمام درمان قادر خواهید بود تا فعالیت ‌های روزانه خود را ادامه دهید. نور درمانی کلینیکی، نیازمند ۱۰ جلسه یا بیشتر است که به فاصله حدود یک هفته از هم انجام می‌شوند. ممکن است بعد از اولین جلسه متوجه تغییرات جزئی شوید اما بعد از اتمام دوره درمان نتایج، چشمگیر و قابل توجه خواهند بود. در بعضی مواقع ممکن است بعد از گذراندن تعداد جلسات توصیه شده، نتایجی که دریافت کرده‌اید ماندگار نباشند. زیرا همانطور که سلول‌ های پوست شما تغییر می‌کنند پوست شما ممکن است متحول شود و مجدد نشانه ‌هایی از پیری را مشاهده کنید و همچنین ممکن است دوباره شاهد جوش ‌های آکنه ‌ای باشید. به همین دلیل است که توصیه می‌شود تا با تجویز پزشک خود هر چند ماه یک بار درمان خود را ادامه دهید. ال‌ ای‌ دی درمانی خانگی نتایج چشمگیری ندارد، زیرا فرکانس‌ های نوری که دستگاه‌ های LED خانگی تولید می‌کنند، خیلی قابل توجه نیستند.
مزایای نور درمانی
از جمله مزایایی که نوردرمانی دارد کمترین عوارض بعد از درمان و استفاده از این روش بجای داروهای شیمیایی برای افراد حساس مانند زنان باردار یا شیرده را شامل می شود. در نمونه های زیر چگونگی درمان بعضی از بیماری ها و ضایعات پوستی شرح داده شده است.
پسوریازیس
پسوریازیس یک بیماری التهابی خود ایمنی پوستی است. در چند دهه گذشته، از فتوتراپی به طور گسترده ای برای درمان ضایعات پسوریازیس پایدار، از جمله تنه، پوست سر، بازوها و پاها و پسوریازیس جزئی ناخن استفاده شده است. انواع لیزرهای سبک با مکانیسم های مختلف برای پسوریازیس شامل ماوراء بنفش، لیزر رنگ پالس، درمان فتودینامیک، نور شدید پالس، انتشار دیودهاو … می باشد.
آسیب آفتاب
اشعه ماوراء بنفش به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید مزمن، بیشترین آسیب های پوستی را بر عهده دارد. برخی مطالعات حاکی از آن است که چراغ قرمز ممکن است از محافظت در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کند زیرا در صبح، طول موج های قرمز تا مادون قرمز نزدیک به طیف خورشیدی هستند و پوست را برای اشعه UV مضر که بعداً در روز رخ می‌دهد، آماده می کنند.
با استفاده از نور درمانی (۷۰۰-۲۰۰۰ نانومتر) قادر به ایجاد ماندگاری طولانی مدت سلول (۲۴ ساعته) در برابر سمیت اشعه ماوراء بنفش خواهند بود. عفونت های ویروس تبخال – هرپس سیمپلکس (HSV) برخی از شایع ترین انواع عفونت ها در عصر حاضر در بدن میزبان هستند. نور درمانی قرمز باعث تسریع در بهبودی، کاهش علائم و مدیریت شیوع مکرر می شود.
آکنه ولگاریس
مشاهدات و مطالعات بالینی قبلی نشان داده اند كه بیماران بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید طبیعی، بهبود آكنه را تجربه می كنند. به طور خلاصه اشعه ماورا بنفش خورشید، توسط پورفیرین هایی که به طور طبیعی در فولیکول های چربی تولید می شوند جذب می شود.
پورفیرین ها طول موج هایی را بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر تولید می کنند که طول موج ۴۱۵ نانومتر در طیف نور آبی تاثیر بیشتری دارد. جذب نور منجر به تحریک پورفیرین ها با آزادسازی اکسیژن و رادیکال های آزاد باعث واکنشی می شود که باعث از بین رفتن باکتری ها می شود.
طول موج های طولانی تر، مانند نور قرمز، پورفیرین ها را به میزان کمتری فعال می کنند، اما در اعماق پوست نفوذ می کنند که ممکن است مستقیماً غده های چربی را هدف قرار داده و با تأثیرگذاری بر انتشار سیتوکین از ماکروفاژها، خاصیت ضد التهابی داشته باشد. این نور معمولاً توسط LEDS فراتابان ایجاد می‌شود.
ویتیلیگو
ویتیلیگو یک اختلال رنگدانه اکتسابی است که با تغییر شکل پوست و مو مشخص می شود. یک مطالعه نشان داد که پس از ۶-۸ ماه از نور درمانی قرمز (۶۳۳ نانومتر ، ۲۵ میلی گرم بر سانتیمتر مربع) در ۶۴ درصد بیماران میزان قابل توجهی از رنگدانه مشاهده شد.
سوختگی
مطالعه ۱۰ بیمار آفتاب سوختگی که یک یا دو بار در روز به مدت ۳ روز (۵۹۰ نانومتر) از درمان نور قرمز استفاده کرده اند، کاهش قرمزی، تورم، سوزش و لایه برداری را نشان داد.
عوارض لایت درمانی
لایت تراپی یا نور درمانی هیچ عارضه خطرناک و رایجی نداشته و آن را روشی امن و بی خطر می دانند. تنها گزارشاتی که از عوارض این روش درمانی به دست ما رسیده سوختگی جزئی و ایجاد تاول بوده است.
ممکن است که این روش درمانی باعث آسیب به چشم ها شود. بنابراین بهتر است چشمانتان را ببندید.
عوارض نادر:

سردرد، تهوع، خستگی چشم ها اگر فردی به اختلال دو قطبی دچار باشد و بخواهد از این درمان استفاده کند، عوارض زیر ممکن است برای وی بروز کند:
شیدایی بیش فعالی تحریک پذیری هر عارضه ای که از لایت تراپی ایجاد شود، پس از چند روز خود به خود درمان می شود. بنابراین جای هیچ نگرانی نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *